Živi pijesak
-
Jezik izvornika: švedski
-
Prijevod: Sandra Ljubas
-
Broj stranica: 384
-
Datum izdanja: travanj 2019.
-
ISBN: 978-953358138-5
-
Naslov izvornika: Storst av allt
-
Vrsta uveza: meki
-
Visina: 225 mm
-
Težina: 475 g
-
Najniža cijena u posljednjih 30 dana: 0,00 €
Rok isporuke: tri radna dana.
Besplatna dostava: za narudžbe iznad 35,00 €.
Vrijedi za područje Republike Hrvatske.
Jedno masovno ubojstvo u elitnoj srednjoj školi. Jedna osumnjičena osamnaestogodišnjakinja. I previše teških pitanja. Jesmo li baš svi nevini dok se ne dokaže suprotno?
Zločin počinjen u školi u najbogatijoj stockholmskoj četvrti potresao je Švedsku, a Maju Norberg od uspješne učenice i dobre kćeri iz bogate obitelji preko noći pretvorio u najomraženiju tinejdžericu u zemlji. Što se doista dogodilo u učionici u kojoj su živote izgubili Majin dečko i njezina najbolja prijateljica? Ili bolje: što se događalo prije – u roditeljskim domovima i učionicama, na tulumima punim droge i seksa, u zabranjenim imigrantskim predgrađima i na luksuznim jahtama – sve otkako je u njezin život ušao Sebastian Fagerman, prelijepi i uznemirujući sin jednog od najmoćnijih ljudi Švedske?
U razornom psihološkom trileru Živi pijesak, proglašenom najboljim nordijskim i najboljim europskim krimićem 2018. godine, proslavljena autorica Malin Persson Giolito ne stavlja nas samo pred fascinantan književni lik Maje Norberg već i pred dvojbu gledamo li u oči hladnokrvnoj egzekutorici ili tek izgubljenoj djevojci, koja je i sama izgubila one koje je voljela. Živi pijesak vodi nas sve do tamnog srca društva obilja, neumoljivo postavljajući pitanja o prirodi ljubavi i krivnje te o spirali njihovih razornih ili blagotvornih posljedica. I neka nitko nema iluzije: u sudnici u koju je uvode neće se suditi samo Maji Norberg.
“Živi pijesak roman je koji počinje kao igra koja je krenula ukrivo:već na prvoj stranici mali presjek suvremenog švedskog društva – hiperkorektni učitelj, posvojeni dječak iz Ugande, plavuša odjevena u kašmir, sin imigranata s Bliskog istoka – leži na podu prekriven krvlju, kao mračna satira slike zemlje civiliziranog multikulturalizma što je o sebi gaji Švedska...” – New York Times Book Review
“Živi pijesak roman je o masovnom ubojstvu u srednjoj školi, ali zapravo se bavi nečim posve drugim: odanošću i međuovisnošću, ljubavlju i krivnjom, nevjerojatno složenim poslom bivanja tinejdžerom, kriminalnim pravnim sustavom (u Švedskoj i uopće), ulogom medija i svime onime od čega se sastoje roditeljske dužnosti… Kroz Živi pijesak vodi nas napeto iščekivanje, ne samo u vezi s presudom Maji nego i varljivom ‘istinom’ o tome što se toga dana doista dogodilo u učionici.” – Shelf Awareness
“Živi pijesak nije whodunit, nego whydunit. Što je Maja doista učinila – ili nije učinila? Tragajući za odgovorima, Persson Giolito svojom će junakinjom otvoriti kudikamo šira pitanja. Što je to ‘istina’? Ili ‘pravda’? Koliko nejednakosti neko društvo može podnijeti, a da istodobno ostane stabilno?” – World Literature Today
“Ovo je jedinstven roman, roman koji se uzdiže nad većinom drugih romana objavljenih proteklih godina u žanru krimića.” – Aftonbladet
“Giolito nas ostavlja da se dugo pitamo o tome kakav će biti kraj, a kada on napokon dođe, upravo je onakav kakav je trebao biti.” – Washington Post
“Živi pijesak strukturiran je poput sudskog procesa, ali jasno nadilazi te okvire baveći se i švedskim ekonomskim i rasističkim tenzijama koje se skrivaju ispod površine.” – New York Times
“Ona koja povezuje sve priče o masakru i njegovim žrtvama jest Maja; glasom koji je katkad svadljiv, sitničav i distanciran, a katkad iznimno senzibilan i bolno ranjiv. Njezino pripovijedanje povezuje prošle i sadašnje događaje nudeći nam komadiće priče koja je prethodila sudskom procesu kojemu svjedočimo.” – Kirkus Reviews
Zahvaljujemo Švedskom savjetu za umjetnost – Swedish Arts Council koji je potpomogao prijevod ove knjige.
Malin Persson Giolito: Živi pijesak
Renata Grčić, Čitateljicablog, 28. 4. 2019.
”…glavna tužiteljica Lena Parsson, sigurna je da me poznaje. To joj se čuje u glasu. Svaka joj je riječ dragocjena. Podiže svoje riječi, jednu po jednu, na svjetlo. Tako je zadovoljna sama sobom. Uvjerena je da zna sve o meni, da zna tko sam ja i zašto. Da zna što sam učinila. Ne pokazuje prstom na mene, ali samo zato što i ne mora. Pogledajte Maju Norberg: ubojicu, čudovište, sjedi tamo!”
Ovim riječima obraća nam se sa stranica fenomenalnog pravosudnog trilera osamnaestogodišnja Maja. Djevojka kojoj se sudi za masovno ubojstvo u elitnoj srednjoj školi u Stockholmu.
Nakon vladavine psiholoških trilera s posve uvrnutim likovima jedan pravosudni s malom dozom psihološkog pravo je osvježenje i toliko je dobar da je s pravom proglašen najboljim nordijskim i najboljim europskim krimićem za prošlu godinu. A ja uvijek prilazim nagrađivanima s rezervom jer rijetko koji je baš tako dobar ????.
Maja će nam svojim čvrstim glasom u prvom licu ispričati cijelu priču ne libeći se otkriti sve detalje kako bi nam dala uvid u sve što se događalo, a kako bi bolje shvatili zašto ona sjedi u stolcu kao okrivljenik dok su svi ostali mrtvi i nada se u postojanje prava i pravde i postoji li istina u onome da su svi nevini dok se ne dokaže suprotno.
A njezina priča počela je davno, jer Maja je rođena u bogatoj obitelji, živjela je privilegiranim životom elite, pohađala dobre škole i uživala u luksuzu. Kulminirala je onoga trena kad je u njezin život ušao Sebastian, sin najmoćnijeg čovjeka Švedske i kad je njegov svijet progutao nju i sve što je ona do tog trena bila.
Pričajući nam priču unatrag kako bi shvatili što se dogodilo i zašto je ona jedina preživjela masovnu pucnjavu i postala osumnjičena za smrt svojih prijatelja, profesora i dečka Maja će nas odvesti na nekoliko mjesta. Na luksuznu jahtu Sebastianovog oca, u učionicu u kojoj se dogodila pucnjava, na organizirane tulume tinejdžera prepune droge i seksa, u stockholmska predgrađa u kojima žive imigranti, u zatvorsku samicu, u djedov dom i u dom gdje je živjela s obitelji. Odmatat će svoju priču polako, skidajući joj slojeve, kako bi i mi bili dio porote. Neki će je osuditi odmah, neki nakon pola priče, a neki će saslušati do kraja i donijeti svoj sud. No iako je ona jedina osumnjičena, u sudnici se ne sudi samo njoj.
Persson Giolito je autorica koja je svojim perom iskoristivši jedan nasilan čin zasjekla puno dublje. U švedsko društvo koje bez problema može biti bilo koje drugo. U moderne probleme današnjice i kako se ljudi s njima nose. U politiku, u kulturu, u socioekonomske probleme svakom stranicom sjekla je sve dublje i dublje, polažući tako temelje ove priče.
Tko je i kad zakazao i iznevjerio ne samo Maju već i druge te je to dovelo do stravičnog nasilja? Kakav je to živi pijesak koji te uvuče i iz kojeg se ne možeš iskopati? Mnogo je tu pitanja, a odgovori su rijetki, ali u mračnoj svakodnevici glas Maje Norberg osvjetljuje i pokazuje na sve ono loše što se događa u današnjem modernom svijetu civilizirane multikulturalne Europe.
Prije nego je postala spisateljica na puno radno vrijeme Malin Persson Giolito bila je pravnica. Odmjerenost, prava riječ na pravom mjestu, dobri temelji dobre priče tek su neki od aduta koje je vrlo vjerojatno usvojila u svojoj prvoj karijeri, a sad ih koristi kako bi pred čitatelje iznijela priču. U ovom slučaju izvanrednu.
Razoran i nagrađivan švedski psihološki triler kojeg možete gledati i kao seriju na Netflixu
Alis Marić, Čitajknjigu.com, 25. 5. 2019.
„Smrdi po trulim jajima. Zrak je siv i mutan od pušćanoga praha. Svi su ustrijeljeni osim mene. Ja nemam čak ni masnicu.“
Tako počinje ovaj nevjerojatno potresan i napet skandinavski triler na kojeg ćete se odmah zakačiti. Već na prvoj stranici knjige nalazite se u učionici ugledne štokholmske srednje škole u elitnom kvartu glavnoga grada Švedske gdje je počinjen masakr – ubijeno je petero ljudi, profesor i četiri učenika, a jedina preživjela je osamnaestogodišnja Maja Norberg. Ubijeni su njeni prijatelji – tamnoputi Samir, Dennis, crnac iz Ugande, Amanda i Majin dečko Sebastian Fagerman. U Majinom krilu leži Sebastian, a ona u rukama drži oružje. Evidentno je da je posljednji hitac ispalila Maja jer inače ne bi više bila živa, ali tko je ispalio sve one prethodne hice i što je prethodilo okrutnom činu tog jutra u učionici? Osim toga, u kući Fagermanovih je ubijen i Sebastianov otac – Claes Fagerman najbogatiji je i najmoćniji Šveđanin. Sada počinje prava priča. Što se doista dogodilo u učionici u kojoj su živote izgubili Majin dečko, prelijepi i uznemirujući Sebastian i njezina najbolja prijateljica Amanda? Ili bolje pitanje: što se događalo prije – u roditeljskim domovima i učionicama, na tulumima punim droge i seksa, u zabranjenim imigrantskim predgrađima i na luksuznim jahtama?
Čitatelja se vodi i devet mjeseci kasnije, u sudnicu u kojoj Maji sude za ubojstvo. Kroz sudski proces čitatelj postupno dobiva sve više uvida u tragediju. Otkriva se sve više detalja a time i brzinski presjek suvremenog švedskog društva. Kroz uspomene Maja priča svoju priču ispočetka, gdje i kako je sve počelo. Upoznajemo Maju prije zločina. Kako je došlo do prijateljstva s Amandom, kakva je bila u školi i kako se nosila s obitelji, a prije svega kako je upoznala Sebastiana i njegova oca Claesa. Iako Maja potječe iz dobrostojeće kuće koja je u više navrata napadana u senzacionalističkom švedskom tisku, novac ne štiti od boli i tuge. U mjesecima i tjednima prije krvavog čina saznajemo da je Maja bila izgubljena, preplavljena strahom i usamljena. Vjerojatno ćete čitajući brzo zaključiti, poput mene, kako je ta današnja mladež bahata i ohola i zbog toga ćete vrlo lako osuditi Maju. No osim Maje i Claes, Sebastian, Amanda i Samir, sirijski imigrant, igraju veliku ulogu u romanu, a priča se stalno vrti između prošlosti i sudskog procesa. To stvara veliku napetost jer do kraja ne znamo što se zaista dogodilo. Suđenje u trajanju od tri tjedna provlači se kroz cijelu knjigu i tek u posljednjem poglavlju saznajemo je li Maja proglašena krivom.
U ovoj knjizi mi se svidjelo i kako je autor u napetu radnju uključio vrlo aktualne i važne društvene teme. Kao na primjer, pucnjava u školi, integracija stranaca i imigranata, obiteljski odnosi i mentalna stanja među tinejdžerima. Meni se to nije nimalo činilo kao fiktivna priča jer događaji su preblizu pričama koje nažalost poznajemo iz stvarnog života. Autorica piše nevjerojatno realistično i na tome joj se divim jer sam imala dojam da sam blizu cijele priče, kao da sam čitala službeni policijski izvještaj jednog aktualnog mahnito ubojitog čina. Posljednjih godina čitali smo o vrlo sličnim zločinima diljem svijeta. Ali treba reći da „Živi pijesak“ nije bez razloga proglašen najboljim nordijskim i najboljim europskim krimićem 2017. godine. Naprotiv.
Velika preporuka i ova knjiga će se sigurno naći na vrhu najboljih knjiga koje sam pročitala u ovoj godini.
Živi pijesak
Dubravka Šćukanec, Svijetfilma.eu, 13. 6. 2019.
Malin Persson Giolito (1969.) švedska je pravnica i književnica, kći književnika i kriminologa Leifa G.W. Perssona. Nakon završetka studija prava na Sveučilištu u Uppsali 1994. godine radila je na Sudu Europske komisije u Luksemburgu, magistrirala europsko pravo u Brugesu te radila u jednom odvjetničkom uredu i u Europskoj komisiji u Bruxellesu, gdje i danas živi s obitelji. Godine 2015. karijeru je posvetila isključivo književnom radu, od 2008. godine objavila pet romana, od kojih je najveći uspjeh postigao Živi pijesak objavljen 2016. godine. Za taj roman primila je prestižne nagrade – Nagradu za najbolji švedski kriminalistički roman 2016., Glass Key Award 2017. (nagrada za najbolji nordijski krimić) te the Prix du Polar Européen in 2018. (francuska književna nagrada za najbolji roman na francuskom ili u prijevodu na francuski). Po romanu Živi pijesak snimljena je serija koja se 2019. prikazivala na televizijskom kanalu Netflix.
Živi pijesak nije jednostavan krimić. Od početka znamo da se u Srednjoj školi Djursholm, koju uglavnom pohađaju djeca bogataša, dogodilo višestruko umorstvo, znamo tko su žrtve i tko je pucao. Ono što ne znamo je zašto se to dogodilo i da li je Marija (Maja) Norberg kriva za masakr.
Već na početku romana navedena je poznata pravnička sentenca:
Svatko je nedužan dok mu se sudskom presudom ne utvrdi krivnja.
Nije uvijek bilo tako, prvotno se svatko smatrao krivim pa tko se kako uspije obraniti od sumnji i optužbi. Maja pametno razmišlja o tome – citat:
„Kakva je to čudna izjava? Netko je ili bio nedužan cijelo vrijeme ili je pak počinio to nešto još od samog početka. Sud valjda treba otkriti što se stvarno dogodilo, a ne odlučivati o tome što bi bila istina.“
Moja opaska – valjda treba otkriti, trebao bi, često zapravo odlučuje baš o tome što bi mogla biti istina.
Početak romana možda je mrvicu naporan, težak, hladan, jer opisuje početak suđenja Maji Norberg, koja je nedvojbeno pucala i ubila dvije osobe. Puno je opisa pravnih procedura, Majinih zapažanja o osobama koje sudjeluju u postupku (roman je pisan u prvom licu), ali i njezinom životu od trenutka masakra do početka suđenja, o devet dugih mjeseci čekanja na suđenje u posebnom režimu.
Prije no što njezin odvjetnik Peder Sander treba započeti s iznošenjem obrane, Maja počinje pričati svoju priču. Njezini su roditelji novi bogataši koji se nastoje uklopiti i održati u okruženju bogatih i bogatijih, njihov svjetonazor je moderan, odgoj liberalan, ali da li je to dovoljno.
Citat:
Mama nikada nije prepričavala ništa o tome što je ona činila za mene, kako bi moj život bio jednostavniji, ali u to je vrijeme jednostavno bila čvrsto uvjerena u to da sam bila tako laka i neproblematična zato što je ona učinila baš sve kako treba.
Maja se sjeća svoje najbolje prijateljice, lijepe i površne Amande, svog dečka, karizmatičnog i problematičnog Sebastiana, kolega iz škole i razreda Dennisa i Samira te razrednika Christera. Svi su ustrijeljeni.
Citat:
Samo ja znam. Znam da je sve počelo i završilo sa Sebastianom“
Maja se sjeća Sebastiana Fagernama iz vrtićkih dana, sjeća se njihove posebne povezanosti, fasciniranosti društva bogatsvom Sebastianovog oca Claesa Fagermana, prisjeća se putovanja s roditeljima u inozemstvu koje je pokrenulo živi pijesak koji je malo po malo gutao Maju. Ona je pametna djevojka ali s pravom se pita – citat:
„Dovoljno sam pametna da shvaćam koliko je besmisleno biti pametan, koliko nebitno što sam pametna i koliko problem to može biti.
Slažem se s Majom, često je bolje biti, ako ne glup, onda barem površan. Svi sretni.
Majina priča gorki je opis života „zlatne mladeži“, tulumarenja, droge, seksa, šlepanja za još bogatijima kako bi bili viđeni, kako bi preko reda ulazili u prestižne klubove. Nakon što je počela vezu sa Sebastianom Maji je porastao rejting u školi, roditelji oduševljeni kćerinom vezom sa sinom „onog“ Claesa Fagermana nisu vidjeli ili htjeli vidjeti kuda sve to vodi. Da sam barem, trebala sam znati, sve je ukazivalo na to, nitko nije vidio, kome sam se mogla obratiti za pomoć – sve su to pitanja koja muče Maju nakon masakra u školi. Odrasli su glumili političku korektnost jer tako je dobro biti dobar, dobaciti sa stola koji novčić imigrantima bez stvarnog interesa za njihove živote.
Njezini su roditelji površni ali je vole, Sebastianov otac uvjetovao je svoju ljubav, citat: „moraš ispuniti njegova očekivanja kako te ne bi prezirao.“ – kraj citata. U romanu nije precizirano koja to očekivanja Sebastian nije ispunio, gdje je i kada puklo u njegovu odnosu s ocem kojeg je dugo idealizirao, ali Sebastian je od Maje tražio nepodijeljenu pažnju i ljubav, a taj je pritisak postao teret i opet nikoga da to vidi niti pomogne, štoviše gurnuta je dublje.
Citat:
„Nitko me nije pitao želim li spasiti Sebastiana, ali svi mi zamjeraju što nisam uspjela“.
Roman Majinim razmišljanjima i sjećanjima zadire u mnoga društvena pitanja – status imigranata, status žena („Rado bih bila rekla da se možda ne trebamo žaliti na ono kako nas prikazuju u filmovima ako to itekako točno odražava pravo stanje stvari.“ – kraj citata), odnos bogatih prema manje bogatima ili manje uspješnima, korumpiranost društva. Jedino o čemu Maja ne žali razmišljati, o čemu sama sebi zabranjuje razmišljati je sestrica Lina koju nije vidjela od kobnog dana, Lina je jedino svjetlo, jedino nevino, čisto biće, ali svaka pomisao na Linu Maji nanosi bol.
Pri kraju romana radnja se ponovno sve češće vraća u sudnicu, pojavljuje se nenadani svjedok, Maja zna što je učinila ali hoće li je društvo predstavljeno sudskim vijećem proglasiti odgovornom za to ili će je osloboditi odgovornosti? Pročitajte roman, a mi ćemo ga definitivno uvrstiti na našu listu najboljih knjiga.
I nemojte biti u zabludi da se u Hrvatskoj ovo ne može dogoditi, da se ne događa. Prisjetimo se ubojstava vlastitih roditelja koja su počinili golobradi teenageri, ubojstva djevojaka ili mladića jer je nešto u odnosu između njih pošlo protivno volji nasilnika u vezi, ta djeca imala su naizgled sve. Nešto ipak nisu, nešto što novac ne može kupiti – roditeljsku ljubav koja se ne iskazuje kupovinom igračaka, odjeće, mobitela, automobila, trebali su ljubav koja će postaviti granice i tim putem odvesti djecu u život. Roditelji su imali novac, ali nisu imali vremena ili volje za svoju djecu, pa su neka sama našla svoj put, druga skrenula sa svih puteva povlačeći ponekad i druge za sobom.
Svijetu je trebao ovaj roman
Mateja Vukmir, Ziher.hr, 5. 8. 2019.
Znala sam otpočetka da je Malin Persson Giolito, koja je napisala nagrađivani “Živi pijesak”, pravnica. Pravnici vam, naime, posebno simpatiziraju tu famoznu presumpciju nevinosti – Svatko je nevin dok mu se ne dokaže krivnja. Vole ju analizirati, o njoj promišljati, ali nikada ju ne dovode u pitanje jer bi tada sve što čine izgubilo smisao i više se ne bi mogli uvjeravati da pravo koje su izabrali za poziv ima išta zajedničko s pravdom u koju su svim srcem vjerovali kao brucoši pravnog fakulteta. Vjerujte mi, znam o čemu govorim, jer sam i ja pravnik. Možda mi se zato toliko i svidio ovaj roman kojeg bi bilo krajnje nepravedno gurnuti u ladicu psihološkog trilera ili krimića jer je on više od toga – on je bolna kronika jednog društva.
Priča koja se guli sloj po sloj
Roman je pisan iz perspektive Maje Norberg, jedine učenice švedske elitne srednje škole koja je preživjela masovni pokolj u školi, i iz čijeg monologa čitatelj pokušava saznati što se uistinu dogodilo. Je li Maja nevina ili je hladnokrvi ubojica? Zašto bi ubila svog momka, bogatog i vječito nesretnog Sebastiana i najbolju prijateljicu, naperlitanu Amandu, što je prethodilo tragediji i kako je Maja od prosječne djevojke postala ozloglašena pritvorenica, samo su neka od pitanja koja si postavljamo dok sloj po sloj gulimo priču Malin Persson Giolito. Vrlo vješto autorica je dala Maji zastrašujuće autentičan glas privilegiranog i ravnodušnog švedskog tinejdžera koji uživa u besramnim zabavama i opasnim ljubavnim vezama, a koji ne gubi na intenzitetu ni u slučaju zatvorske spike (fan sam penalnog sustava, don’t judge me).
Nije sve u Švedskoj hygge
Svijetu je trebao ovaj roman o švedskoj stvarnosti koju kroje elite i imigranti, predrasude i kriminal, kao protuteža onome na što svi pomisle kad se spomenu skandinavske zemlje – zemlje gdje teku med i mlijeko, gdje su svi otvoreni, tolerantni, napredni, gdje se uživa u cimet rolicama i sve je hygge, život izgleda kao u Abbinim pjesmama, a kuće sliče na kataloge Ikee. Mnogi su Maju zamrzili raspličući čvor za kojeg se htjela uhvatiti da bi se izvukla iz živog pijeska. Ja ne. Vjerovala sam joj, suosjećala s njom, znajući da, što se više koprcaš u živom pijesku, to te on brže guta. Hoćete li izabrati prijezir ili empatiju – saznajte čitajući ovogodišnji najbolji roman iz žanra zločin-misterija-ljubav-young adult-socijalna politika-napetost-kazna.