7,00€Najniža cijena u posljednjih 30 dana7,00€
9,00€Najniža cijena u posljednjih 30 dana9,00€
Normalni ljudi Sally Rooney istražuju složene odnose između Connella i Marianne, dvoje mladih ljudi koji se bore s ljubavlju, klasnim razlikama i emocionalnim izazovima. Roman o odrastanju, vezama i ljudskoj povezanosti.
Normalni ljudi Sally Rooney istražuju složene odnose između Connella i Marianne, dvoje mladih ljudi koji se bore s ljubavlju, klasnim razlikama i emocionalnim izazovima. Roman o odrastanju, vezama i ljudskoj povezanosti.
Connell: marljiv, igra na mjestu glavnog napadača, zgodan, ne upada u tučnjave, svi ga vole. Marianne: otvoreno prezire ljude u školi, nema prijatelja i stanke za ručak provodi sama čitajući romane. Premda se Connell užasava ostati nasamo s njom, katkad mašta o tome što bi mogao reći kako bi je se dojmio. Kad počnu razgovarati, on shvaća da je Marianne jedina osoba kojoj može reći sve – a njihov se odnos produbljuje. Hoće li povezanost koju su stvorili izdržati odrastanje, selidbe, izdaje, “normalne” ljubavne veze, nevidljive ožiljke duše, sadizam, razlike u porijeklu i obiteljski pritisak?
Normalni ljudi drugi je roman mlade irske spisateljice Sally Rooney, po kojem je 2020. snimljena istoimena serija. Na prvi pogled ljubavna priča, na drugi
slojevito djelo o ljudskim odnosima i zamkama koje je teško izbjeći. Sjajno napisani, Normalni ljudi obuzimaju vas i očaravaju – baš kao i prethodni roman Sally Rooney Razgovori s prijateljima, ovo je knjiga koju je teško ispustiti iz ruke prije nego što je pročitate od korica do korica.
“Jedan od najboljih romana u cijelom desetljeću.”– Entertaiment Weekly
“Roman koji jednostavno traži da ga se pročita kompulzivno, u jednom dahu.” – The Washington Post
“Zadivljujući roman o transformativnoj snazi veza.” – People
“Normalni ljudi pravi su nasljednik Razgovora s prijateljima. Sally Rooney i ovdje hrabro istražuje klasne odnose i mladenačku ljubav s puno duha i osjećaja za nijanse.” – The Wall Street Journal
“Sally Rooney opravdano hvale kao prvu važnu spisateljicu romana novog tisućljeća zbog njezinih priča o ljubavi i zrelom kapitalizmu. Upravo je ona napisala neke od najboljih dijaloga koje smo pročitali.” – The New Yorker
Kad studentica književnosti objavi roman koji odmah postane hit, na njezin drugi roman čeka se s velikim zanimanjem i pitanjem je li riječ o slučajnosti prvog uspjeha u čitatelja.
Autorica romana Normalni ljudi (Normal People), objavljena prvi put 2018, Sally Rooney, rođena 1991. u Castelbaru u Irskoj, diplomirala je englesku i američku književnost na Trinity Collegeu u Dublinu, u kojemu trenutno živi i radi, a svoj prvi roman Razgovori s prijateljima, objavljen 2017, napisala je za vrijeme studentskih dana. Oba je romana objavila nakladnička kuća Fraktura u istoj, 2020. godini s potpisom iste prevoditeljice, Patricije Horvat, koja je i ovaj put u hrvatski jezik uspjela uzorno prenijeti strukturu jezika izvornika. Drugi roman mlade i uspješne književnice svojevrstan je vremenski unatražni nastavak prvoga romana. Dok se u njezinu prvijencu susrećemo s mladim prijateljicama, umjetnicama na prijelazu studentske i zaposleničke dobi koje kao fotografkinja i spisateljica ulaze u svijet bračnoga para, glumca i umjetnice te se događa neobično zaljubljivanje i preljub u svjetovima ljudi različitih društvenih slojeva, roman Normalni ljudi prati mladića i djevojku od tinejdžerske dobi do studiranja i dolaska na prag profesionalnoga života.
Rasprostrt na dvije stotine i pedeset stranica, roman Normalni ljudi emotivno secira život i sudbinu dvoje mladih ljudi iz različitih društvenih klasa: Marianne je dijete bogataša koje živi u irskoj provinciji i ide u školu s Connellom, sinom kućne pomoćnice koja povremeno čisti kuću Mariannine obitelji. Osim različitosti podrijetla u središtu je i razlika karaktera: Marianne je na početku prikazana kao mrzovoljna djevojka, nerijetko bahata, otresita i među vršnjacima i nastavnicima neomiljena, problematična samosvojna buntovnica; Connell, popularan u školi, među prijateljima sportašima, omiljen je i među djevojkama, koje se često u njega zaljubljuju. Zajednička im je karakteristika što su oboje izvanserijski inteligentni, što „gutaju” knjige i što su najbolji učenici u svojoj školi, a poslije i studenti na različitim fakultetima u Dublinu. Sve navedene činjenice magnetski ih privlače jedno drugom i oni, potpuno neočekivano, započinju ljubavnu vezu.
Tajnu pripovijedanja irska autorica zasniva na naizgled jednostavnoj naratološkoj jezgri ili impulsu: mladi par odluči da njihova veza ostane tajna za njihove prijatelje i kolege. Upravo iz te tajanstvenosti rađa se niz narativnih zapleta, ali i zamki i mamaca za čitatelje. Prvi je mamac postavljen na početku romana, kad autorica navodi egzistencijalno-narativno geslo citirajući Georgea Eliota (Daniel Deronda): „Jedna od tajni u onoj promjeni mentalne uravnoteženosti koju primjereno nazivamo preobrazbom jest to što mnogima među nama ni nebesa ni zemlja ne nude otkrivenje sve dok nas neka osoba ne dodirne i time ostvari čudnovat utjecaj na nas podvrgavajući nas prijemčivosti.“
Tajnu autorica rastvara u vremenu: roman prati mladi par od siječnja 2011. do veljače 2015, s tim da su između vremenom naslovljenih poglavlja (ukupno osamnaest) vremenske odrednice, ujedno praznine u vremenu: tri tjedna poslije, mjesec dana poslije, šest tjedana poslije, dva dana poslije… pet minuta poslije, sedam mjeseci poslije. Time se omogućava usmjerenost na događanja koja nisu opisana ili ispripovijedana, a koja su ključ za promjene raspoloženja i stanja. Svojevrsno filmsko kadriranje, povezivo jednako s klapnama kao i s elizabetinskim kazalištem, unutar poglavlja rastvara se i spaja dodatno, pripovijedanjem iz sadašnjega vremena o prošlome, te vještim izmjenjivanjem subjektivnih kadrova, u kojima dominira djevojački pogled na svijet mladića i djevojaka, i mladićev na svijet djevojaka i mladića, ali i kćerin i sinov na svijet roditelja, obitelji i kolega i obratno te tek trenutna i samo povremena pripovjedačičina objektivna pozicija, tj. kamera. Izniman je autoričin dar zapažanja, konkretiziran slikanjem odnosa, situacija i karaktera, atmosfere i sredine majušnoga irskoga mjesta i velikoga Dublina, školske i sveučilišne sredine, studija „ženske“ ekonomije i „muške“ engleske i američke književnosti, uz pripovjedačku lakoću i slojevitost te ulazak u dubinu prikazanih emocija, spoj stetoskopa i teleskopa.
Prema romanu Normalni ljudi snimljena je serija Normal People u irsko-britanskoj koprodukciji i premijerno prikazana na BBC-ju u travnju 2020, sa svojih dvanaest polusatnih nastavaka postavši televizijski hit. Od prosinca 2020. mogli su je pogledati i gledatelji hrvatskoga HBO-a. Redatelji Hattie McDonald i Lenny Abrahamson seriju su režirali u skladu s izvornim polazištem, u minimalističkom kodu predočivši intrigantan ljubavni i erotski art–film, tj. televizijsku seriju s izvrsnim mladim glumcima: s Daisy Edgar Jones kao Marianne i s Paulom Mescalom kao Connellom.
Ne bi bilo korektno budućim čitateljima izvrsnoga art-ljubavnoga romana Sally Rooney ili vrhunskoga, minimalistički kolažirana umjetničkoga ljubića otkrivati njegov završetak pa umjesto pripovijedanja sadržaja navodimo ulomak iz romana koji svjedoči o izbrušenome autoričinu stilu, o postignutu rečeničnom ritmu i poznavanju umjetnosti egzistencije i pripovijedanja: „U kuhinji Marianne prelijeva kavu vrelom vodom. Nebo koje se vidi kroz prozor nisko je i vuneno i dok se kava prožima vodom, ona priđe staklu i prisloni čelo uz njega. Izmaglica njezina daha postupno skrije sveučilište od pogleda. Stabla omekšaju, stara knjižnica pretvori se u težak oblak. Studenti koji prolaze Front Squareom u zimskim kaputima, prekriženih ruku, iščezavaju u mrlje i potom nestaju. Ljudi joj se više ne dive niti je ogovaraju. Zaboravili su je. Sad je normalna osoba.“
“Normalni ljudi” su ljubić koji već od prvih stranica potiče marksističko uzbuđenje. Marianne i Connell se u školi prave da se ne poznaju. Da se ne poznaju dobro. Marianne živi u bijeloj vili s kolnim prilazom. Connellova mama je čistačica. To je ono što se zna u školi. Ono što se ne zna jest da Connell dolazi autom po mamu kada čisti kod Marianne. Zvoni na vrata bijele vile, pa zajedno s Marianne čeka mamu da završi s poslom. To između Connella i Marianne stvara poseban odnos. Odnos određen malom školskom tajnom i literarno sasvim obećavajućom klasnom asimetrijom.
U debitantskom romanu “Razgovori s prijateljima” Sally Rooney je svoju glavnu protagonisticu nazvala komunistkinjom: probleme koje je djevojka imala u katoličkoj irskoj školi objašnjavala je time što je ona komunistkinja. Sally Rooney (1991.) nije bila mnogo starija od svoje junakinje kada je pisala i objavila “Razgovore s prijateljima” (2017.). Roman je pričao priču o preljubničkoj vezi između “ekstremno mlade” 21-godišnje djevojke i oženjenog 32-godišnjeg muškarca. No nije se zbog ljubavi sasvim izgubilo glavu: u vrijeme dok su se u Irskoj još uvijek osjećale posljedice financijske krize, neke su stvari u romanu bile sasvim jasno politički definirane. Upečatljivi opisi seksa i fizičke privlačnosti imali su svoj društveni kontekst. Dok su Frances i Nick palili plahte, vani, kroz otvoren prozor, nazirao se prepoznatljiv kapitalistički svijet. Seks je bio toliko dobar da bi tijekom odnosa Frances često plakala; ali to, čini se, nije dovelo u pitanje njena komunistička uvjerenja.
Ljubić bezobrazno mlade irske spisateljice postao je euroatlantska senzacija, i među kritikom i među publikom. Slijedili su “Normalni ljudi” (2018.), a zatim serija snimljena prema njima. Reklo bi se: i prije svoje tridesete Sally Rooney je postala jednom od trenutačno najutjecajnijih književno-televizijskih osoba. “Normalni ljudi” imaju jasno postavljen socijalni kontekst. No psihološka dinamika likova komplicira klasno postavljen odnos. Klasno marginalizirani Connell u gimnaziji je sasvim dobro socijaliziran, a privilegirana Marianne socijalno je potpuno marginalizirana. Na sveučilištu stvari će se promijeniti, Connell će se boriti za stipendiju da bi mogao pokrivati troškove, a Marianne će na stipendiju uporno gledati “kao na pitanje osobnog osjećaja, a ne ekonomske činjenice”. Dinamiku između ljubavnika sada će većinom određivati psihološki procesi između ljubavnika i u njima. “Oboma nam je promakla ideološka čistoća”, kazat će Connell.
Ali ovo je vrlo dobro napisan roman. Marksističko uzbuđenje s prvih stranica romana s vremena na vrijeme i dalje će se pojavljivati. Marianne ima vilu u Italiji, Connell putuje Evropom s naprtnjačom: njemu je tek novac od stipendije svijet učinio stvarnim. Marianneini novi dečki bit će iz dobrostojećih obitelji. A par će se tek kad se razdvoji zapitati zašto nisu nikada razgovarali o tome da je Connellova mama slabo plaćena posluga u Marianneinoj obitelji.
Stavljamo naglasak na socijalni kontekst “Normalnih ljudi” da naglasimo finu podešenost romana Sally Rooney. Nije to sve što valja. Odnos između Marianne i Connella događa se između plahti, u dodirima kože, unutar krivih koraka: ali i ono što vidimo i čujemo kroz otvoren prozor ljubavničke sobe nosi svoja uzbuđenja.
Kako bismo pružili najbolje korisničko iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i pristup podacima. Prihaćanjem uporabe ovih tehnologija omogućavate nam pristup podacima poput ponašanja web preglednika i jedinstvenih identifikatora na ovoj web stranici. Neprihvaćanje ili povlačenje pristanka može negativno utjecati na mogućnosti i funkcionalnosti web stranice.