U romanu Jedinstveni matični broj Lidija Dimkovska kroz sudbinu obitelji Avram progovara o egzilu, identitetu i otuđenosti, prikazujući bolnu stvarnost stranca koji postaje tek broj – i u tuđini i u vlastitom domu.
U romanu Jedinstveni matični broj Lidija Dimkovska kroz sudbinu obitelji Avram progovara o egzilu, identitetu i otuđenosti, prikazujući bolnu stvarnost stranca koji postaje tek broj – i u tuđini i u vlastitom domu.
Svi imamo jedinstveni matični broj. On je formalni dokaz da postojimo, da imamo identitet, da smo stanovnici, građani, da pripadamo nekoj državi ili naciji. No najgore što se čovjeku može dogoditi jest ono što se dogodilo glavnom junaku romana Jedinstveni matični broj Lidije Dimkovske – da postane samo taj broj, redak u evidenciji, ne samo izbjeglica iz svoje domovine nego i stranac u vlastitom domu i obitelji.
Kroz povijest obitelji Avram autorica preispituje jednu od sudbinskih situacija tako karakterističnih za naše doba: situaciju egzila. U njezinu romanu ta kolektivna trauma postaje nam vrlo individualna i osobna jer je proživljavamo s obitelji formiranom brakom jedne Makedonke i jednog Grka s Cipra koji se, zahvaljujući dijelom i zlostavljačkoj naravi svoje žene, nikad nije ukorijenio u novu sredinu. Njegova kći, koja preuzima svu težinu očeve šutnje, umjesto njega tragat će i za njegovim i za svojim identitetom i korijenima. U toj potrazi na umu će sve vrijeme imati rečenicu koju otac, u rijetkim trenucima kad uopće progovori, stalno ponavlja: “Da je čovjeku pobjeći u neku zabit.” Na toj rečenici Katerina Avram, odnosno autorica, koja kao da je odjenula kožu svoje junakinje, izgradit će cijeli jedan izmaštani prostor zabiti u kojoj otuđenost postaje životni izbor i pravilo jer je to jedini način da se otuđenost preživi. Jedinstveni matični broj dirljiva je priča o dehumanizaciji čovječanstva, ali i o našem neuništivom nagonu za bliskošću, pripadnošću i ljubavlju. Lidija Dimkovska svojim nas snažnim a nježnim rukopisom opominje da dom, čak i kad smo ga geografski izgubili, uvijek čine ljudi s kojima ga dijelimo i da je najteže i najbolnije biti stranac u vlastitoj kući.
Lidija Dimkovska, rođena 1971. u Skopju, pjesnikinja je, prozna spisateljica i prevoditeljica rumunjske i slovenske književnosti na makedonski jezik. Živi u Ljubljani. Objavila je šest pjesničkih zbirki, četiri romana, američki dnevnik i zbirku kratkih priča. Uredila je i četiri antologije. Njezine su knjige prevedene na sedamnaest jezika. Njezini romani Skrivena kamera i Rezervni život dobili su nagradu Društva pisaca Makedonije za najbolje prozne knjige, a Rezervni život i Nagradu za književnost Europske unije. Dobitnica je i njemačke nagrade za poeziju Hubert Burda, rumunjskih pjesničkih nagrada Tudor Arghezi i Poesis, Evropske nagrade za poeziju "Petru Kurdu" u Vršcu, slovenske pjesničke nagrade Čaša besmrtnosti – Velenjica, albansko-makedonske pjesničke nagrade Naim Frasheri, makedonske nagrade Braća Miladinovci za najbolju pjesničku knjigu godine i drugih. Bila je nominirana i za njemačku nagradu Brucke Berlin, dva puta, za prozu i poeziju, za američku The Best Translated Book Award, za poljsku nagradu Europski pjesnik slobode, za slovensku nagradu MIRA i za međunarodnu Balkaniku. Sudjelovala je na književnim festivalima i čitanjima diljem svijeta i boravila na književnim rezidencijama u Iowi, Berlinu, Londonu, Tirani, Beču, Grazu, Salzburgu, Okinawi, Kremsu i Splitu.
Njezin posljednji roman Jedinstveni matični broj (2023.) dobio je najveću makedonsku nagradu Roman godine i regionalno priznanje Štefica Cvek. Prevodi se na više jezika, a u Makedoniji je u kratkom vremenu doživio tri izdanja i postao bestseler.
Na hrvatskom su joj objavljeni romani Skrivena kamera, Rezervni život i Non-Oui, zbirka kratkih priča Kad smo napustili Karla Liebknechta i zbirka izabranih pjesama Kako je to.
Kako bismo pružili najbolje korisničko iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i pristup podacima. Prihaćanjem uporabe ovih tehnologija omogućavate nam pristup podacima poput ponašanja web preglednika i jedinstvenih identifikatora na ovoj web stranici. Neprihvaćanje ili povlačenje pristanka može negativno utjecati na mogućnosti i funkcionalnosti web stranice.