Noćna mora

Special cijena 80,10 kn Redovna cijena 89,00 kn
  • Jezik izvornika: švedski

  • Prijevod: Željka Černok

  • Godina izdanja: 2017.

  • ISBN: 978-953266857-5

  • Naslov izvornika: Sandmannen

  • Vrsta uveza: Meki uvez

  • Visina: 204 mm

  • Težina: 435 g

Opasni serijski ubojica Jurek Walter već je godinama izoliran na zatvorenom psihijatrijskom odjelu stockholmske bolnice. Mladi nadobudni liječnik koji se tek zaposlio ondje ne smatra da je stari suhonjavi zločinac posebno opasan, pa prekrši sigurnosni protokol. U međuvremenu Mikael Kohler-Frost, kojeg su smatrali Walterovom žrtvom, pronađen je kako se probija kroz snijeg po željezničkoj pruzi na osami. Kad policija od njega sazna da je trinaest godina proveo zatočen u mraku sa svojom sestrom Felicijom te da nikada nije vidio otmičara, cijeli slučaj dobiva novu dimenziju. Kako spasiti djevojku i je li Jurek Walter stvarni krivac, pitanja su na koja treba odgovoriti inspektor kriminalističke policije Joona Linna, dok njegova kolegica Saga Bauer dobiva undercover zadatak.

Noćna mora, četvrti roman iz serije o inspektoru Linni, vrhunski je triler iz pera bračnog para Ahndoril koji djeluje pod proslavljenim pseudonimom Lars Kepler. Ovaj roman poharao je skandinavske top-liste bestselera, što ne čudi jer je posrijedi iznimno napeto štivo koje čitatelj ne može ispustiti iz ruku do zadnje stranice.

Vješto napisan i vrlo uzbudljiv triler.
UNT

U žanru krimića Lars Kepler premoćno je najbolji.
Göteborgs Posten

Tko se usudi ući u Keplerov mračni svijet, bit će obilato nagrađen.
Skanskan

Triler toliko napet da sam gotovo doživjela slom živaca.
Emilie McMeekan, Evening Standard

Upozorenje: kad jednom otvorite knjigu, nećete je moći prestati čitati.
Sundsvalls Tidning

Sve četiri knjige o Jooni Linni imaju važan nazivnik: priču koja je vođena i napisana stilom koji nema mane.
Nerikes Allehanda

Najbolja knjiga do sada. Drži čitatelja prikovanim uza se od prve stranice.
The Crime House

Lars Kepler: Noćna mora

Tamara Horvat Kanjera, 24express

Četvrti naslov iz serije s inspektorom Joona Linnom švedskog bračnog para Ahndoril, koji pišu pod pseudonimom uzetim u počast Stiegu Larssonu i J. Kepleru stiže u svom najboljem izdanju nakon svjetski uspješnog Hipnotizera, koji je, ne baš uspješno, ekranizirao Lasse Hallström.

Noćna mora nastavlja se na Svjedoka vatre, u kojeau je nakon ubojstva u domu za problematične tinejdžerice, ulovljen najstrašniji švedski serijski ubojica Jurek Walter. No noćna mora nije prestala, premda se Jurek nalazi u zatvorskoj psihijatrijskoj bolnici pod posebnom prismotrom. No strogi režim poremetit će se kad na odjel dolazi mladi liječnik Anders kao zamjena za liječnicu, koja je neobjašnjivo i preko noći napustila posao. Već na samom početku otkrit ćemo njegove ekstremne sklonosti u seksualnim odnosima i samovoljno ponašanje kad je riječ o tretmanu zatočenika. Cijelu priču pak pokreće pojavljivanje Mikaela, koji je kao dječak nestao prije 13 godina zajedno sa svojom sestrom Felicijom. Ne znajući kako i zašto oslobođen je iz zatočeništva i pronađen dok baulja u strašnom stanju uz željezničku prugu, a nakon ispitivanja Joonu svi tragovi nepogrešivo vode do Jureka, koji očito ima pomagača na slobodi. Uz pomoć mlade i privlačne policajke Sage Bauer, koju kao pacijenticu uvuku u bolnicu, pokušava otkriti gdje Jurek krije Feliciju. No vrijeme im curi kroz prste, jer je ona kao i Mikael oboljela od legionarske bolesti te joj je život ugrožen. I Saga se nalazi u pogibeljnoj situaciji ne samo zbog iznimno opasnog Jureka, nego i zbog izopačenog Andersa, čije će opsesivno ponašanje omogućiti Jurekov bijeg i posljedično izazvati cijeli niz tragičnih događaja.

Psihološko portretiranje svih likova, od poremećenog Andersa do psihopata Jureka, čije zlo ima korijene u prošlosti i koji neobičnom snagom duha i instinktom proniče u tuđe misli, od Sage, razapete između karijere i čežnje da bude voljena, do Joone, čiji privatni život trpi najteže posljedice njegovog policijskog posla, jedna je od najvećih kvaliteta ovog romana. A napetost, koja raste od prve stranice s Andersom te poglavlja s izbezumljenim ocem, piscem koji je nakon nestanka djece predao raskalašenom životu kako ne bi morao misliti na tragediju, preko prizora u bolnici od kojih se ledi krv u žilama, do završne potjere i borbe sa sekundama, koje mogu spasiti Feliciju, ne dopušta nam da roman ispustimo iz ruke, što ga čini jednim od najboljih skandinavskih trilera.

 

Obavezno štivo – nitko tako dobro ne plaši kao Šveđani!

Tanja Tolić, najboljeknjige.com, 29. 3. 2015.

Jurek Walter toliko je strašan da liječnici, kad ulaze u njegovu ćeliju ili mu daju lijekove kroz prozorčić na vratima, nose čepiće za uši. S Jurekom Walterom se ne razgovora, ne gleda ga se u oči, ne pokušava mu se čitati s usana. Iako je već 13 godina izoliran na zatvorenom psihijatrijskom odjelu stockholmske bolnice, i dalje sije strah Švedskom. Jurek Walter je noćna mora Joone Linne. Zapravo, jedina osoba koje se Joona istinski boji.

Ako ste pročitali “Svjedoka vatre”, onda znate što je Jurek učinio glavnom junaku kriminalističkog serijala koji piše Lars Kepler, što je u stvarnosti pseudonim bračnog para Ahndoril, Alexandre i Alexandra. Taj dio osobne tragedije junaka ovog krimi-serijala koji je u Švedskoj, nakon smrti Stiega Larssona i naprasnog završetka njegove trilogije “Millennium”, preuzeo primat najprodavanijeg krimića, nećemo otkriti kako “sporijim” čitačima ne bismo pokvarili užitak. Recimo tek ovoliko – prije 13 godine, Joona Linna uhvatio je Jureka na djelu, dok je u lijes zakopan u šumi gurao mršavu i prljavu ženu. Žena se plačući nastojala izvući van, ali svaki put kad bi joj to skoro uspjelo, muškarac bi je gurnuo natrag.

Pokazalo se da je žena ležala u lijesu gotovo dvije godine. Jurek Walter očito ju je redovito opskrbljivao hranom i vodom i ponovno zakopavao u grob. Dvjesto metara dalje od ženina groba istražitelji su iskopali posmrtne ostatke sredovječnog muškarca i dječaka od petnaestak godina. Bili su ugurani u plavu plastičnu bačvu i obdukcijom je utvrđeno da su zakopani prije gotovo četiri godine. Nisu uspjeli dugo preživjeti u bačvi iako je postojala cijev za dovod zraka.

Trinaest godina nakon tih događaja na željezničkom mostu prema Stockholmu vlakovođa gotovo pregazi mršavog mladića na tračnicama. Obavještava policiju. Njegovo je ime Mikael Kohler-Frost, nestao je također prije trinaest godina, a prije sedam je proglašen mrtvim. Joona Linna bio je uvjeren da ga je oteo Jurek Walter i negdje zakopao. No Mikael nije bio zakopan: sve to vrijeme proveo je u mračnom podrumu, a čuvao ga je strašni Pješčar. Je li Pješčar zapravo Jurek Walter? Znači li to da Jurek može izlaziti iz bolnice, kako strahuje jedna od liječnica koja ga je čuvala u bolnici Löwenströmska? I najvažnije pitanje: ako je živ Mikael, je li još živa i njegova sestra Felicia koja je nestala istoga dana i panično se boji ostati sama u mraku?

Ako se bojite malih, mračnih i zatvorenih prostorija, četvrti roman iz serijala o Jooni Linni doista će vam biti – noćna mora. Klaustrofobija “Noćne more” zastrašujuće je opipljiva, a Keplerov telegrafski stil pisanja, po čemu je bračni par Ahndoril poznat u svojim krimićima, samo pojačava jezu i napetost, a sve betoniraju snijeg koji ne prestaje padati i naslage pijeska koje se talože oko Keplerovih živih mrtavaca. Čitateljsko iskustvo definitivno je potvrdilo – nitko tako dobro ne plaši kao Šveđani!

I ovaj je roman “pao” u dva dana. Ako ste ljubitelj krimića i trilera, znate da je dobar kad od njega ne uspijevate odlijepiti prste. U mom slučaju je pomoglo i višesatno čekanje na zagrebačkoj Traumi zbog slomljenog prsta, pa preporučujem “Noćnu moru” kao lijek protiv boljki hrvatskog zdravstva. Kad unaprijed znate da ćete satima morati čekati u ambulanti, ponesite neki od Keplerovih romana i vrijeme će proći u hipu.

Inspiraciju za ovaj roman Alexandra i Alexander Ahndoril očito su pronašli u dva zločina koji su prije nekoliko godina šokirali javnost. Prvi je 2006. godine bio slučaj Natasche Kampusch koju je kao desetogodišnju djevojčicu 1998. godine oteo Wolfgang Přiklopil i osam je godina držao zatočenu u podrumu svoje kuće. Dvije godine kasnije, ponovno u Austriji, otkriven je monstrum Josef Fritzl koji je 24 godine u podrumu držao svoju kćer Elisabeth, redovito ju silovao i napravio joj troje djece. Drugi slučaj poslužio je kao inspiracija za hit-roman “Soba” Emme Donoghue.

Noćna mora” ne ide putem koji je trasirala “Soba”, ne ulazi, kao uostalom ni drugi Keplerovi roman, u duboku psihologiju glavnoga junaka, zločinca ili žrtve, nego se primarno koncentrira na zločin, na sve bizarne i bolesne detalje koje glavni junaci policajci – Joona Linna i obavještajka Saga Bauer – postupno otkrivaju i slažu u mozaik koji ih dovodi do serijskog ubojice. “Noćna mora”, dramaturški, slijedi recept koji je odavna definirao Aristotel još u svojoj “Poetici”: napetost je važan građevni blok literature. Koncept straha, na kojem triler počiva, mora se dovesti do usijanja, do točke u kojoj je publika (čitatelj) toliko svjesna prijeteće opasnosti da bi najradije upozorila junaka. Ali ne može.

Iako svi romani iz serijala o Jooni Linni načelno funkcioniraju i odvojeno – jer svaki obrađuje zaseban zločin – preporučujem da ih čitate po redu, jer je kroz njih labavo, ali zamjetno provučena i osobna tragedija glavnoga junaka koja se polako raspliće kroz nastavke. Iako bračni par Ahndoril tematski vrluda, neki su motivi ipak zajednički – svi zapleti vrte se, na neki način, oko djece ili odnosa roditelj-djeca, te oko švedskog sustava socijalne skrbi koji je kod njih izložen žestokoj kritici. “Noćna mora”, što je meni bio zgodan detalj, vuče referencu na drugi dio serijala, “Paganinijev ugovor” – ono što je u drugom romanu opako domišljato razrađen motiv, u četvrtom je, barem u hrvatskom prijevodu (u originalu se zove “Pješčar”), i naslov i motiv. Pitanje je, naime, što je doista kazna i tko je uistinu žrtva.

Alexandra i Alexander Ahndoril zadali su si opaki tempo pisanja krimića jer su u pet godina izbacili pet naslova (a planiraju još barem tri nastavka). Prvi krimić, “Hipnotizer”, objavili su 2009. godine, a dosad su napisali još četiri – “Paganinijev ugovor”, “Svjedok vatre”, “Noćna mora” i “Stalker” (objavljen lani na švedskom). Zagrebačka Fraktura objavljuje ih na hrvatskom, u sjajnom prijevodu Željke Černok, od 2011. godine, u principu u pravilnom ritmu – jedan godišnje, i bit će teško dočekati peti dio u kojem se vraća lik iz prvog dijela, hipnotizer Erik Maria Bark.

Znam da se ponavljam u komplimentima ovom serijalu, ali zasluženi su jer Kepler uspješno održava kvalitetu iz nastavka u nastavak: pametno, napeto i silno strašno, pa slijedom toga i – obavezno štivo!

 

Mračni skandinavski triler

Bojana Radović, Večernji list, 17. 4. 2015.

Književnik Lars Kepler ne postoji. To je pseudonim pod kojim trilere objavljuju Alexandra Coelho Ahndoril i njezin suprug Alexander Ahndoril. U trenutku kada svladate njihova imena postane vam jasno da je pseudonim bio pravi izbor za taj poslovni i privatni par. Ona je književna kritičarka, on dramaturg i romanopisac.

Prvo djelo koje im je objavljeno u hrvatskom prijevodu bio je triler “Hipnotizer” koje su i osobno promovirali u Zagrebu, u siječnju 2012. godine. Nedavno im je u izdanju Frakture izašao roman “Noćna mora” (urednica Iva Karabaić, prijevod Željka Černok), četvrti roman iz serije u kojoj je glavni istražitelj inspektor kriminalističke policije Joona Linna.

Priča je nadasve mračna: opasni serijski ubojica Jurek Walter već je godinama izoliran na zatvorenom psihijatrijskom odjelu stockholmske bolnice, a tamo ga je smjestio upravo inspektor Linna. No, kada se u snježnoj noći, potpuno dezorijentiran i izgubljen, pojavi Mikael Kohler-Froste, koji je smatran jednom od njegovih žrtava, postaje jasno da priča nije ni izdaleka završena. Naime, nesretni je mladić nestao prije punih trinaest godina, i to zajedno sa svojom sestrom. Činjenica da je živ i da je sve to vrijeme bio zatočen u nekom mračnom podrumu policiju stavlja pred zaključak da opasni serijski ubojica ima pomagača. U tom trenutku počinje utrka s vremenom ne bi li spašena bila i Mikaelova sestra.

Uzbudljivo štivo čitatelju ne dopušta ni najmanji predah. Priča se račva u nekoliko rukavaca, a jedan od njih tiče se života samog inspektora Linna i njegove obitelji. Bračni par Ahndoril piše vješto, gradira osjećaj nemoći zatočenih žrtava, ali i nudi sasvim neočekivani kraj uzbudljive potrage za zločincima. Likovi su posebno zanimljivi, jer i oni na strani pravde, koji se bore protiv najtežih zločina, nisu tek momci u “bijelim šeširima” već složene ličnosti koje svoj posao rade unatoč teškom bremenu koje vuku iz vlastite prošlosti. Zbog toga je u njihove motive lako povjerovati.