Knjige
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
  • F-magazin

PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
Kategorije Izbornik
  • Korisnički račun / registracija
  • Novo
    • U pretprodaji
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Ispod čekića
    • Kritike i osvrti
    • Što čitati 
    • Sudbine klasika 
    • Krimi kutak
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Autor u fokusu 
    • Iz medija 
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Citati
    • Na kavi s autorom
    • Fraktura BookTalk
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
PRIJAVA / REGISTRACIJA
PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
PRETPLATI SE NA NEWSLETTER
PODRŠKA I NARUDŽBE 01 7900 889
PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
Knjige
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
  • Novo
    • U pretprodaji
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Ispod čekića
    • Kritike i osvrti
    • Što čitati 
    • Sudbine klasika 
    • Krimi kutak
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Autor u fokusu 
    • Iz medija 
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Citati
    • Na kavi s autorom
    • Fraktura BookTalk
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
Besplatna dostava RH iznad 35 €
Krimići na popustima do 90%
Zgrabi sniženje: knjige od 3 €
Kategorije Izbornik
  • Korisnički račun / registracija
  • Novo
    • U pretprodaji
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Ispod čekića
    • Kritike i osvrti
    • Što čitati 
    • Sudbine klasika 
    • Krimi kutak
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Autor u fokusu 
    • Iz medija 
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Citati
    • Na kavi s autorom
    • Fraktura BookTalk
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
PRIJAVA / REGISTRACIJA
0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!

Fraktura F magazinSmrt i suze – to je ono što treba ovom svijetu da postane ponizan

Smrt i suze – to je ono što treba ovom svijetu da postane ponizan

08. 03. 2021. /Autor:Fraktura / 91

Teško mi se, ovako na prvu, sjetiti nekog pisca koji je poput Rawija Hagea svojom debitantskom knjigom, romanom De Nirova igra, postao svjetski poznato književno ime. Za taj roman dobio je uglednu književnu nagradu IMPAC, koja se dodjeljuje u Dublinu za najbolju knjigu objavljenu ili prevedenu na engleski jezik. Rawi Hage rođen je u Bejrutu, u Libanonu, gdje je odrastao u vrijeme građanskog rata u toj zemlji. Djela su mu prevedena na više od 30 jezika. Godine 1992. odselio se u Kanadu, gdje je studirao fotografiju. Bejrutsko Društvo paklenog plamena njegov je četvrti roman.

U svom hvaljenom prvijencu Hage opisuje traumatične dane odrastanja u apokaliptičnom Bejrutu. Zanimljivo je kako je ovaj roman objavljen 14 godina nakon Hageova preseljenja iz Bejruta u Kanadu. Kao da su mu trebale godine da posloži svoja traumatična iskustva iz tog vremena. Rezultat je bio uistinu fascinantan.

De Nirova igra

To je priča o dvojici prijatelja, kršćana, koji odrastaju u podijeljenom Bejrutu, i koji su po svemu različiti. Pripovjedač Bassam jedino razmišlja o tome kako pronaći novac i pobjeći na Zapad, a njegov prijatelj George, fasciniran glumcem Robertom de Nirom, bira drugi put (naslov romana De Nirova igra odnosi se na ruski rulet odnosno na film Michaela Cimina Lovac na jelena, u kojemu De Niro igra glavnu ulogu). On se priključio jednoj od kršćanskih milicija u gradu. Pogotovo su potresni dijelovi u kojima George prepričava Bassamu događaje oko najvećeg zločina tijekom libanonskoga građanskog rata, kad je jedna proizraelska kršćanska milicija upala u logore Sabra i Šatila te ondje počinila masakr nad izbjeglim Palestincima (bilo je to u rujnu 1982. godine). Istraumatizirani Bassam, nakon Georgeove smrti, u završnici romana domogne se Zapada, Francuske, te dobije vizu za odlazak u Kanadu (ovi detalji su očito autobiografski). Međutim, Bassam, u stanju šoka, prije odlaska u Kanadu luta ulicama Pariza, dezorijentiran i na sve spreman, svjestan kako je zauvijek obilježen onim što se događalo u Bejrutu.

Žohar

Hageov drugi roman Žohar počinje tamo gdje završava De Nirova igra. Radnja romana odvija se u Kanadi, Neimenovani glavni junak, koji je u Kanadu stigao s Bliskog istoka, iz zemlje opustošene ratom, pokušava tu uhvatiti niti vlastita života. ovaj roman podsjeća donekle na posljednje stranice De Nirove igre, s tim da je rat ostao u drugom planu, ali su traume iste. Glavni lik romana je sitni provalnih koji pritom zamišlja sebe kao žohara koji slobodno i neprimjetno tumara po tuđim stanovima, što je jasna aluzija na Kafkin Preobražaj.

Svojim posljednjim, četvrtim romanom Bejrutsko Društvo paklenog plamena Hage se vraća u Bejrut, odakle je „pobjegao“ u De Nirovoj igri, i to u 1978. godinu, kad je građanski rat na vrhuncu. Priča je podijeljena u četiri poglavlja: „Proljeće“, „Ljeto“, „Jesen“ i „Zima“. Hage u ovom romanu opisuje ono što je možda izostavio u De Nirovoj igri, iako se određeni motivi ponavljaju: velik broj mrtvih, opis brutalnih i nemilosrdnih kršćanskih milicija, koje često ratuju između sebe , kao u jednoj sceni iz ovog romana. Ono što čini najveću razliku između ova dva romana je odnos prema smrti, koji je bitno razrađen i proširen u posljednjem romanu u odnosu na Hageov prvijenac. Hage to postiže na vrlo jednostavan način, promatrajući pogrebne povorke koje svakodnevno prolaze ulicom, točno ispod prozora sobe i kojoj stanuje glavni lik, Pavlov, koji je ujedno pripovjedač romana. „Smrti i suze, mislio je – to je ono što nam treba na ovom svijetu da postane ponizan“, kaže se na jednome mjestu u roman. Pavlov preko „frekventnosti“ pogreba i detonacijama koje čuje opisuje i trenutnu situaciju u ratom zahvaćenom gradu.

Bejrutsko Društvo paklenog plamena

Glavni lik romana je sedamnaestogodišnji Pavlov, čija se obitelj, Pavlovljev otac i dva strica blizanca, „mrcine“, kako ih on naziva, bavi pogrebnom djelatnošću. Ime glavnog lika potječe od ruskog znanstvenika Ivana Petrovića Pavlova, koji je definirao uvjetni refleks kod životinja, pasa, koji nastaje određenom vrstom podražaja. Kod Hageova lika taj podražaj su pogrebi, gdje on na suptilan način progovara ne toliko o smrti koliko o odnosu prema njoj odnosno na koji je način rat utjecao na to. Pavlov nakon očeve smrti napušta obiteljsku tvrtku te nastavlja ono što je počeo njegov otac, kao pripadnik tajanstvenog Društva paklenog plamena, koji pokapa ljude koje nema tko pokopati, „skitnicu pod mostom, starca koji je živio sam i o kojem nitko nije vodio brigu, lutalice, odmetnike, mrtve strane radnike zarobljene u zemlji rata…“ Pavlov prevozi trupla svojim „smrtobilom“ (mrtvačkim automobilom) na planinu, gdje se nalazi priručni krematorij, u kojem pali ta trupla, a njihov pepeo rasipa u vjetar.

Ako je Hageov Žohar uklopljen u pomalo shematiziranu formu u odnosu na razigranu i neobuzdanu De Nirovu igru, onda bismo za Bejrutsko Društvo paklenog plamena mogli slobodno ustvrditi da je otišao čak i korak dalje u tom smislu (ovdje će izostati usporedbe s Hageovim trećim romanom Karneval jer ga nisam pročitao). I to je, možda, najveća mana ovog roman, ne toliko zbog pomalo neuvjerljivog okvira u koji je smjestio radnju svoje priče, koji se vrti oko tajanstvenog društva paklenog plamena, ljudi koji vjeruju „vatri i vjetru“, a ne „zemlji“, bez obzira na jasnu i nedvosmislenu simboliku tog motiva. Problem je negdje drugdje: ponekad se čini da Hage upada u manirizam, odmiče se od glavnog toka radnje, pa piše o nekim iščašenim likovima, poput perverznog El-Marquisa, profesora na sveučilištu i seksualnog predatora. U tim dijelovima da se iščitati utjecaj Michela Houellebecqa, što samo po sebi nije loše, ali se teško oteti dojmu da su oni pomalo strano tkivo u romanu jer nisu baš najsretnije uklopljeni u libanonsko podneblje i ozračje smrti. Dva pisca koja su najviše utjecala na Hagea su Albert Camus i Michel Houellebecq. Međutim, zanimljivo je kako iz romana u roman pomalo slabi utjecaj Camusa, a jača onaj Houellebecqa, što je na poseban način došlo do izražaja u Bejrutskom Društvu paklenog plamena. Ima u romanu i duhovitih, crnohumornih scena, poput one kad se opisuje svoje stričeve, koji u noći nakon pogreba pljačkaju grobove pokojnika koje su taj dan pokopali, što neodoljivo podsjeća na neke scene iz drame Maratonci trče počasni krug Dušana Kovačevića.

Karneval

Neobično je zanimljiva još jedna groteskna scena, koja na neki način opisuje sva apsurd multikulturnih društava u konfliktu, a to je pogreb preobraćenika, koji je s islama prešao na kršćanstvo, i za čiju se dušu bori njegova supruga i obitelj pokojnika. Pokopan je na kraju prema oba obreda. Vezanost za zemlju je fatalna, pa je tajanstveno bratstvo iz romana neka vrsta prosvjeda protiv toga. 

I to je još jedna važan tema kojom se Hage pozabavio u ovom romanu, opstanak kršćanskih zajednica u islamskom svijetu. Jedan od likova romana, Boem, koji poput Georgea iz De Nirove igre završi u jednoj kršćanskoj miliciji, kao snajperist, gdje ubrzo pogine, kaže na jednome mjestu kako kršćani trebaju napustiti to područje jer tu ne mogu opstati. U Epilogu, koji seže do današnjeg dana, doznajemo da je kršćanski svijet Bejruta nepovratno nestao. U blizini mjesta na kojem se nalazi groblje iz romana, u nekad kršćanskom dijelu grada, niknula je velebna džamija.

Iako Hage vjerojatno nikad neće izaći iz sjene svoje De Nirove igre, roman Bejrutsko Društvo paklenog plamena treba toplo preporučiti, prije svega kao svojevrsnu opomenu i iznimno dobro napisano štivo. Je li Hage ovim romanom zatvorio poglavlje svoga života u Bejrutu, ostaje da se vidi. Iskreno, ja bih volio da nije.

Tekst je izvorno objavljen u BestBooku, književnom prilogu tjednika Express.

Knjigu Bejrutsko Društvo paklenog plamena možete kupiti ovdje.

U petak, 12. ožujka u 20 sati Rawi Hage gostuje na tribini Razotkrivanje.

BestBook knjiga mjeseca: &#822...
bestbook evaristo - Fraktura
marko vidojkovic - Fraktura
Marko Vidojković: Htio sam bah...

Comments are closed

Najnoviji članci

Šnajder dobio Krležinu nagradu

Obrazloženje Krležine nagrade dodijeljene Slobodanu Šnajderu

Fraktura

  • O nama
  • Nagrade
  • Naš tim
  • Rukopisi
  • Zaposlenje
  • Copyrights
  • Impresum
  • O nama
  • Nagrade
  • Naš tim
  • Rukopisi
  • Zaposlenje
  • Copyrights
  • Impresum

Opće informacije

  • Načini plaćanja
  • Načini dostave
  • Uvjeti korištenja
  • Privatnost podataka
  • Politika kolačića
  • Načini plaćanja
  • Načini dostave
  • Uvjeti korištenja
  • Privatnost podataka
  • Politika kolačića

Korisne poveznice

  • Foreign Rights
  • EU projekti
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcije i promocije
  • Autori
  • F magazin
  • FSK
  • Događaji
  • Foreign Rights
  • EU projekti
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcije i promocije
  • Autori
  • F magazin
  • FSK
  • Događaji

Pratite nas

At Et-facebook Et-facebook Et-facebook Instagram Youtube Et-tik-tok-o

Korisnička podrška

Naručivanje i informacije

01 7900 889

[email protected]

2025 © Fraktura. Sva prava pridržana.
Powered by Parhelion
Upravljanje privolama

Kako bismo pružili najbolje korisničko iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i pristup podacima. Prihaćanjem uporabe ovih tehnologija omogućavate nam pristup podacima poput ponašanja web preglednika i jedinstvenih identifikatora na ovoj web stranici. Neprihvaćanje ili povlačenje pristanka može negativno utjecati na mogućnosti i funkcionalnosti web stranice.

Funkcionalni Always active
Tehnička pohrana ili pristup je potreban jedino i isključivo iz legitimnog razloga omogućavanja funkcionalnosti koje su zatražene od strane korisnika, te za potrebe elektroničke komunikacije putem ove web stranice.
Postavke
Tehnička pohrana ili pristup je neophodan iz legitimnog razloga pohrane podataka koje nije zatražio pretplatnik ili korisnik.
Statistički
Tehnička pohrana ili pristup je potreban samo za statističke namjene. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehnička pohrana ili pristup je potrebna za stvaranje korisničkih profila i slanje promidžbenih materijala, odnosno praćenje korisnika na ovoj web stranici i drugim web stranicama u srvhu promidžbenih aktivnosti.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Odaberi
{title} {title} {title}
Upravljanje privolama
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcionalni Always active
Tehnička pohrana ili pristup je potreban jedino i isključivo iz legitimnog razloga omogućavanja funkcionalnosti koje su zatražene od strane korisnika, te za potrebe elektroničke komunikacije putem ove web stranice.
Postavke
Tehnička pohrana ili pristup je neophodan iz legitimnog razloga pohrane podataka koje nije zatražio pretplatnik ili korisnik.
Statistički
Tehnička pohrana ili pristup je potreban samo za statističke namjene. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehnička pohrana ili pristup je potrebna za stvaranje korisničkih profila i slanje promidžbenih materijala, odnosno praćenje korisnika na ovoj web stranici i drugim web stranicama u srvhu promidžbenih aktivnosti.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Odaberi
{title} {title} {title}