Knjige
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
  • F-magazin

PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
Kategorije Izbornik
  • Korisnički račun / registracija
  • Novo
    • U pretprodaji
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Ispod čekića
    • Kritike i osvrti
    • Što čitati 
    • Sudbine klasika 
    • Krimi kutak
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Autor u fokusu 
    • Iz medija 
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Citati
    • Na kavi s autorom
    • Fraktura BookTalk
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
PRIJAVA / REGISTRACIJA
PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
PRETPLATI SE NA NEWSLETTER
PODRŠKA I NARUDŽBE 01 7900 889
PRIJAVA / REGISTRACIJA
Moj račun
Prijava (login) Registracija

Izgubljena lozinka?

Lozinka će biti poslana na tvoju email adresu.

Vaši osobni podaci će se koristiti za obradu vaše narudžbe, potpori vašim potrebama u ovoj internetskoj trgovini i za druge namjene, opisano na stranici pravilima privatnosti.

0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!
Knjige
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
  • Novo
    • U pretprodaji
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Ispod čekića
    • Kritike i osvrti
    • Što čitati 
    • Sudbine klasika 
    • Krimi kutak
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Autor u fokusu 
    • Iz medija 
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Citati
    • Na kavi s autorom
    • Fraktura BookTalk
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
Besplatna dostava RH iznad 35 €
Krimići na popustima do 90%
Zgrabi sniženje: knjige od 3 €
Kategorije Izbornik
  • Korisnički račun / registracija
  • Novo
    • U pretprodaji
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcija i sniženja
  • Autori
  • F magazin
    • Novosti
    • Razgovori
    • Ispod čekića
    • Kritike i osvrti
    • Što čitati 
    • Sudbine klasika 
    • Krimi kutak
    • Kako je bilo
    • Dječji kutak
    • Autor u fokusu 
    • Iz medija 
    • Proza
    • Poezija
    • Eseji
    • Feljton
    • Citati
    • Na kavi s autorom
    • Fraktura BookTalk
    • Arhiva
  • FSK
  • Događaji
  • sve knjige
  • noviteti
  • U pretprodaji
  • beletristika
    • suvremena književnost
    • klasici i suvremeni klasici
    • krimić, triler i misterij
    • povijesni roman
    • obiteljska saga
    • ljubavni roman
    • spekulativna fikcija & fantasy
    • humor & satira
    • kratke proze
    • poezija i drama
  • publicistika
    • putopis
    • povijest
    • politika
    • memoari i biografije
    • eseji
    • umjetnost, glazba i kazalište
    • filozofija, sociologija, psihologija
    • feminizam
  • kultura življenja
    • Putopis
    • osobni rast
    • hrana
  • za djecu
    • slikovnice 0-3
    • slikovnice 3-6
    • slikovnice 6+
    • romani za djecu
    • priče, bajke i basne
    • učimo zajedno
  • za mlade
  • strip
    • strip za djecu i mlade
    • strip za odrasle
  • Igračke
    • drvene igračke
    • plišane igračke / plišanci
  • arhiva
    • beletristika arhiva
    • publicistika arhiva
PRIJAVA / REGISTRACIJA
0 košarica 0,00€ 0
0 Košarica

Nema proizvoda u košarici.

Povratak na web shop
Košarica (0)
Međuzbroj: 0,00€

Vidi košaricuBlagajna

Kupi za još 35,00€ za besplatnu dostavu! Imaš besplatnu dostavu!

Fraktura F magazin EsejiSeitenblick na čitavo čovječanstvo, Bogu iza leđa (drugi dio)

Seitenblick na čitavo čovječanstvo, Bogu iza leđa (drugi dio)

Nastavak eseja Dalibora Blažine o knjizi "Oproštaj s jeseni" slavnog poljskog pisca Stanislawa Ignacya Witkiewicza
21. 03. 2025. /Autor:Fraktura / 152

Nakon mukotrpnog rada na pripremi rukopisa (koji je u međuvremenu izgubljen!) za tisak, roman je najzad objavljen u ljeto 1927. godine u izdanju varšavske kuće F. Hoesick. Međutim, unatoč pokušajima njegova reklamiranja kao „romana koji će pobuditi senzaciju“, među kritičarima-recenzentima nije pobudio senzaciju: ocijenili su ga uglavnom negativno, kao „djelo koje ne spada u umjetnička djela“ (L. Piwiński), kao „djelo promašeno u samim pretpostavkama – kao iskušavanje forme i kao problem novog sadržaja“(J. E. Płomieński), kao osobnu ispovijest autora, zbog čega bi prije trebalo govoriti o „pseudoromanu“ (E. Breiter), odnosno zbog njegove jezične i stilističke dvojbenosti, „ponavljanja identičnih razmišljanja, situacija, rješenja“ (J. Dąbrowski). Na sve te primjedbe, koje potvrđuju onu istu nepripravnost horizonta očekivanja recentne književne kritike koju je doživio i kao dramatičar, Witkacy odgovara u siječnju 1928. godine, objavljujući u svom ozbiljno-šaljivo-ironičnom stilu polemiku Roman /odgovor recenzenzentima Oproštaja s jeseni/). U članku, pored ostalog, piše: 

„U početku nisam namjeravao odgovarati na kritike svog romana O/proštaj/ s j/eseni/. Smatrao sam da u toj sferi više neće biti mjesta za metodološke probleme. Mislio sam da se, naravno, mogu pojaviti neshvaćanja i nesporazumi, proizašli iz razlika u političkim i društvenim stavovima, ali smatrao sam da se à propos romana u kojemu je predočen život kao takav neće pojaviti stari prigovori, i da, što se tiče metoda, to neće biti predmet diskusije. (…) Što se mene tiče, moram naglasiti da ukoliko je u odnosu na moje komade kritika zauzela životno stajalište, što znači obrnuto od onog koje je trebala, s romanom je također ispalo naopako: pitanje ideje i života zaobiđeno je u korist formalnih, uostalom prilično deklarativnih i neutemeljenih prigovora.“

Drugim riječima, kritika je promašila sve: kad je trebala govoriti o formi, govorila je o sadržaju; kad je trebala govoriti o sadržaju, govorila je o formi. Witkacyjeva polemika povodom Oproštaja s jeseni pokazuje da je, uz male iznimke, riječ o novoj epizodi njegovih stalnih nesporazuma s kritičarima – o fundamentalnom nerazumijevanju Witkacyjevih namjera. Odatle, konačno, i kritička pasija s kojom je uvijek iznova nastojao dokazati da je nerazumijevanje svjetonazornih i estetičkih pretpostavki njegova stvaralaštva glavni uzrok pogrešnih procjena i promašenih interpretacija uglavnom konzervativne ili ideologizirane kritike.

No u članku se Witkacy, gorljivi polemičar, osvrće na još jednu konstantu recepcije njegove uloge dvadesetih i tridesetih godina: riječ je fatalnom utjecaju legende koja ga prati i s kojom se godinama uzaludno bori. U fus-noti tog teksta odgovora kritičarima, pri čemu  svoj ton (kroz smijeh) podiže na višu razinu:

„Postoje bezobzirni ljudi koji imaju peh. Naravno, vlastiti peh ne bih dao ni za svu slavu i bogatstvo, ali on je ipak prilično neugodan. Stvorena je legenda in minus i s tim legendarnim likom (koliko samo ljudi sanja o legendi – ali, molim, pokušajte samo imati onakvu kakvu imam ja) mnogi se bore sasvim apriorno, čak ni ne znajući dobro o čemu se radi. Postoji čitava hrpa glupana koja želi uvjeriti da se ja želim samo zabaviti i nekoga namagarčiti, nakon čega ću skinuti masku i nasmijati se. Drugi idioti, na temelju činjenice da sam velik dio svog života proveo u Zakopanom) (…) obezvređuju sve što sam napravio, umjesto da se dive što sam, sjedeći u toj rupi, toliko toga napravio. Postoje i čudnovati kreteni, koji na temelju deformacije u mojim komadima smatraju da me ne treba shvaćati ozbiljno. (…) Ako govorim ozbiljno, naravno, svaka se budala dosađuje, jer mu se ne da razmišljati. I tako je sa svime (…) Gospodo, ja više žalim vas i našu zemlju nego sebe – ja si mogu dopustiti da na sve to gledam odozgo i s određenom samilošću, ali bez velike gorčine. Još jednom ponavljam: nije riječ i ne žalim se zbog negativnih sudova, nego zato što je riječ o metodi – sramotnoj i nedostojnoj kulturnih ljudi”. 

            Opaskom o „metodi“ zatvorena je polemika započeta prvim reakcijama na Oproštaj s jeseni. Na sve te (ne)opravdane glasove Witkacy se sada mogao osvrnuti „s visoka“ jer će već te iste, 1927. godine – dakle, samo nekoliko mjeseci nakon završetka pisanja Oproštaja s jeseni – prionuti na realizaciju novog „romana-vreće“ – još složenije i još zahtjevnije Nezasitnosti. Ali problemi s kritikom ni nakon toga nisu prestali: oni su konstanta te recepcije, a nadići će ih tek, zahvaljujući sasvim drukčijem povijesnom kontekstu, poljska i svjetska recepcija začeta u obzorju političke „jugovine“ 1956. godine. Od tada ta će mu kritika pridavati listom predšasničke atribute:  katastrofista i egzistencijalista, apsurdista, antiutopijskog pisca, i konačno postmodernista – pisca ispred vlastitog vremena, pisca koji je najavio mnoge pojave što pripadaju budućim vremenima. Zvuči poznato?

*

Oproštaj s jeseni prijelazna je postaja na putu od Witkacyjeva prvog mladenačkog romana „s ključem“ do Nezasitnosti (Nienasycenie, 1930), kao vrhunca njegova postupka groteskizacije svijeta. U toj perspektivi on djelomice odražava kontinuitet već poznatih  književnih tema i postupaka, ali donosi i veliki novum: ukoliko je prvi Witkacyjev roman neposredno svjedočanstvo života unutar zatvorene, samodostatne skupine mladih intelektualaca i umjetnika, opsesivno posvećene vlastitom erotskom i intelektualnom odrastanju, Oproštaj i Nezasitnost u isti tematski okvir „degenerirane bande“ uvode – politiku: u prvom slučaju riječ je o „pozadinskom“ odjeku rata i revolucije, u drugom pak o neposredno proživljenoj krizi poljske demokracije u prvim godinama nakon rata, državnom udaru Józefa Piłsudskog (1926) i preuzimanju vlasti od strane tzv. sanacije, odnosno svjetskoj ekonomskoj krizi koja će potaknuti pojavu velikih totalitarizama – fašizma i staljinizma, ali i „malih“, provincijskih totalitarizama, koji se javljaju diljem Europe, pa i u Poljskoj. 

Taj prodor politike u romanesknu strukturu ima važne konzekvence, jer dok je u Oproštaju politika prisutna kao refleks revolucionarnih zbivanja, fabularnu koherenciju jamči lik glavnog junak Atanazyja Bazakbala, odnosno spirala njegove putanje u rasap ličnosti i smrt; međutim, u Nezasitnosti politika će provaliti u samo središte romaneskne svijesti, koja će se raspoloviti, pa će i sâm roman razbiti na dva dijela s dva odvojena junaka: s Genezypom Kapenom kao instancom „mladosti“ i Odrpankowiczem, kao instancom „politike“ – pri čemu se i jedna i druga isprepleću u zrcalu groteskne međuovisnosti. 

Navedena činjenica očituje se i u aspektu Witkacyjeva jezika. Naime, ako su 622 Bungova pada nastala još uvijek u znaku stilistike moderne, Oproštaj s jeseni  iščitava se kao pomak prema jeziku psihološke proze dvadesetih godina, ne bez utjecaja dramskog stvaralaštva; u tom smislu Oproštaj je još uvijek konvencionalna, kasno mladopoljska struktura lišena avangardnih jezičnih eksperimenata, koji će eksplodirati nekoliko godina kasnije – u Nezasitnosti, odnosno u Šusterima (Szewcy, 1934): riječ je o neologizmima i jezičnim kalamburima koji su u suvremenoj čitalačkoj recepciji postali zaštitnim znakom Witkacyjeve jezične virtuozerije i umjetnosti općenito, a koja je refleks postupka groteskizacije svijeta u mediju politike, odnosno njegove glavne persuazivne poluge – retorike. Upravo ta retorika, „brbljanje“ kao sudbina suvremenog svijeta, posredno utjelovljena u Nezasitnosti, a vrlo neposredno u Šusterima, pokazuje sve očitije znakove nemoći i dekadencije, predstavljene u mediju dezintegriranog jezika. I u tom smislu jezik reflektira bit, kako je smatrao Witkacy, oponirajući Wittgensteinu. 

Ovdje, u Oproštaju s jeseni te kalamburizacije jezika još nema, možemo je prepoznati samo iznimno. I ona je rezultat povijesnih procesa: dok se stari svijet već raspao, novi se još uvijek nije konstituirao. Witkacyjev je svijet – svijet u metamorfozi, na putu u budućnost koja će poništiti sve njegove humane i umjetničke pretpostavke. Nakon smrti Čiste forme „roman-vreća“ i sâm se postupno raspada pod teretom nesnosnog sadržaja – užasa egzistencije i prokletstva politike. Najbolji je dokaz tome posljednji, nedovršeni Witkacyjev roman, Jedini izlaz (Jedyne wyjście, započeto 1931-1933), u kojemu se romaneskna struktura definitivno povlači u korist filozofskog diskursa, Witkacyjeve – čini se, najveće i najdugotrajnije opsesije i/ili ljubavi. Prevodilac koji ulazi u taj višeslojni, tragično-komični svijet mora biti svjestan te (neumitne) činjenice. 

9789538398469 0 - Fraktura978 953839846 9 staljingrad vasilij grossman 2 - Fraktura
Vasilij Grossman

Staljingrad

44,99€ Kupi
Roman Mi Manuela Vilasa – dirl...
fmagazin mi - Fraktura
Staljingrad 1, esej
Sudbina pravedne stvari

Comments are closed

Najnoviji članci

Šnajder dobio Krležinu nagradu

Obrazloženje Krležine nagrade dodijeljene Slobodanu Šnajderu

Fraktura

  • O nama
  • Nagrade
  • Naš tim
  • Rukopisi
  • Zaposlenje
  • Copyrights
  • Impresum
  • O nama
  • Nagrade
  • Naš tim
  • Rukopisi
  • Zaposlenje
  • Copyrights
  • Impresum

Opće informacije

  • Načini plaćanja
  • Načini dostave
  • Uvjeti korištenja
  • Privatnost podataka
  • Politika kolačića
  • Načini plaćanja
  • Načini dostave
  • Uvjeti korištenja
  • Privatnost podataka
  • Politika kolačića

Korisne poveznice

  • Foreign Rights
  • EU projekti
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcije i promocije
  • Autori
  • F magazin
  • FSK
  • Događaji
  • Foreign Rights
  • EU projekti
  • Novo
  • Preporuke
  • Top ljestvice
  • Akcije i promocije
  • Autori
  • F magazin
  • FSK
  • Događaji

Pratite nas

At Et-facebook Et-facebook Et-facebook Instagram Youtube Et-tik-tok-o

Korisnička podrška

Naručivanje i informacije

01 7900 889

[email protected]

2025 © Fraktura. Sva prava pridržana.
Powered by Parhelion
Upravljanje privolama

Kako bismo pružili najbolje korisničko iskustvo, koristimo tehnologije poput kolačića za pohranu i pristup podacima. Prihaćanjem uporabe ovih tehnologija omogućavate nam pristup podacima poput ponašanja web preglednika i jedinstvenih identifikatora na ovoj web stranici. Neprihvaćanje ili povlačenje pristanka može negativno utjecati na mogućnosti i funkcionalnosti web stranice.

Funkcionalni Always active
Tehnička pohrana ili pristup je potreban jedino i isključivo iz legitimnog razloga omogućavanja funkcionalnosti koje su zatražene od strane korisnika, te za potrebe elektroničke komunikacije putem ove web stranice.
Postavke
Tehnička pohrana ili pristup je neophodan iz legitimnog razloga pohrane podataka koje nije zatražio pretplatnik ili korisnik.
Statistički
Tehnička pohrana ili pristup je potreban samo za statističke namjene. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehnička pohrana ili pristup je potrebna za stvaranje korisničkih profila i slanje promidžbenih materijala, odnosno praćenje korisnika na ovoj web stranici i drugim web stranicama u srvhu promidžbenih aktivnosti.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Odaberi
{title} {title} {title}
Upravljanje privolama
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcionalni Always active
Tehnička pohrana ili pristup je potreban jedino i isključivo iz legitimnog razloga omogućavanja funkcionalnosti koje su zatražene od strane korisnika, te za potrebe elektroničke komunikacije putem ove web stranice.
Postavke
Tehnička pohrana ili pristup je neophodan iz legitimnog razloga pohrane podataka koje nije zatražio pretplatnik ili korisnik.
Statistički
Tehnička pohrana ili pristup je potreban samo za statističke namjene. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
Tehnička pohrana ili pristup je potrebna za stvaranje korisničkih profila i slanje promidžbenih materijala, odnosno praćenje korisnika na ovoj web stranici i drugim web stranicama u srvhu promidžbenih aktivnosti.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Odaberi
{title} {title} {title}