Dječak iz sjene

Special cijena 125,10 kn Redovna cijena 139,00 kn
  • Jezik izvornika: švedski

  • Prijevod: Danilo Brozović

  • Broj stranica: 304

  • Godina izdanja: 2015.

  • ISBN: 978-953266635-9

  • Naslov izvornika: Skuggpojken

  • Vrsta uveza: Meki uvez

  • Visina: 225 mm

  • Težina: 390 g

U ljeto 1970. maleni dječak nestaje sa stanice podzemne željeznice u Stockholmu. Nepoznata žena odvodi ga sa sobom te mu se gubi svaki trag. Nekoliko desetljeća poslije nestaje i dječakov brat, bogati nasljednik Joel Klingberg. Njegova supruga obraća se Dannyju Katzu, muževu prijatelju iz Prevoditeljske škole Oružanih snaga, geniju za jezike ovisničke prošlosti, moleći ga za pomoć. Katz nevoljko pristane tražiti Joela te ubrzo otkriva da moćna obitelj Klingberg skriva mnoge tajne. A kada ga okrive za ubojstvo koje nije počinio, njegova potraga prerasta u borbu za puko preživljavanje.
Dječak iz sjene prvi je roman iz serije noir-trilera Carl-Johana Vallgrena s Dannyjem Katzom kao glavnim likom. Pakleno neizvjestan, pun zapleta i preokreta te napet do samoga kraja, poziva na putovanje u svijet u kojem ni smrt nije kraj.

“Briljantan triler: dobro napisan, promišljeno provokativan, pametan i jezovit.”
Dagens Naeringsliv

“Šveđani u svojem najboljem izdanju. Carl-Johan Vallgren uspio je od Dannyja Katza stvoriti dugotrajan i originalan glavni lik.”
vildmedkrimi.dk

“U Vallgrenov zaplet jednostavno morate povjerovati!”
Hallandsposten

“Ugodno iznenađenje, impresivni debi u kriminalističkom žanru. Napisan stilom koji po spektakularnosti podsjeća na knjige Larsa Keplera.”
Dagens Nyheter

“Napisan iznimno dobrim stilom, koji je pravi ‘protuotrov’ za stereotipe o ovom žanru.”
Svenska Dagbladet

“Dječak iz sjene puno je obećavao i ispunio sva očekivanja.”
Gefle Dagblad

“Izvrsno i elegantno. Demonstracija prave snage!”
Aftenposten

“Ova je knjiga napravljena poput savršeno ugođena filma – pravi literarni triler, pakleno napet.”
The Crime House

Luciferov prvi krimić ne krije svoju demonsku stranu

Tamara Horvat Kanjera, 24express, 11.9.2015.

U uvodu supijanom ocu dok čeka vlak na stanici podzemne željeznice u Stockholmu s dvoje djece nepoznata žena otme starijeg sedmogodišnjeg sina iz prvog braka. Tako počinje upravo jezovit roman još jednog švedskog autora, ovog puta netipičnog predstavnika kriminalističkog žanra. Carla Johana Vallgrena već smo upoznali kao autora Povijesti jedne čudesne ljubavi o čovjek od rođenja nepodnošljivo deformiranom, ali s nadnaravnim mentalnim sposobnostima koje će mu pomoći da život posveti potrazi za djevojkom u koju je opsesivno zaljubljen i koja ga vodi s kraja na kraj Europe 19. stoljeća. Ovaj pisac srednje generacije (rođen 1964.) proputovao je Aziju i Istočnu Europu, živio u Berlinu, Španjolskoj i Danskoj, a debitirao je 1987. da bi potom uslijedilo još osam uspješnih romana.

Roman Dječak iz sjene apostrofiran je kao prvi slučaj Dannyja Katza, a objavljen je prvo pod pseudonimom znakovitog imena Lucifer. I doista ima nešto luciferovskog u slučaju u koji će se uplesti ovaj četrdesetogodišnjak odrastao bez roditelja, bivši prevoditelj i genij za jezike te bivši narkoman, koji sad ima vlastitu tvrtku za prevođenje. Jer kad Dannyja četrdesetak godina nakon otmice s početka romana žena njegovog bivšeg kolege iz vojne škole zamoli da pronađe njezinog nestalog muža, ispostavi se da je riječ upravo o mlađem bratu Joelu iz bogate obitelji Klingberg. Slučaj u koji je uvučen zadirat će i u njegove uspomene na vlastitu tužnu i burnu prošlost i bolne zagonetke koje nikad nije uspio razriješiti. Sad će se u njegov život igrom slučaja vratiti i najbolji prijatelj iz doma u koji je bio smješten nakon smrti roditelja Jorma te neprežaljena ljubav iz tih mučnih godina Eva Dahlman, danas pravna stručnjakinja u Službi za gospodarski kriminalitet. Ta neobična trojka, koja se iz pakla nasilja i droge uspjela spasiti i izvući na pravi put, sad će morati rješavati tajnu nestanka braće i boriti se s vlastitim demonima iz prošlosti koji Dannyjevu istragu pretvaraju u borbu za preživljavanjem.

Vallgrenov triler dobro je napisan, pametan i nadasve jezovit, a na kraju će sve zagonetke sjesti na svoje mjesto u smislenoj cjelini. No najviše plijeni upravo kompleksan lik samog Dannyja, koji nam se uvlači pod kožu i možemo se jedino nadati da ćemo uskoro imati prilike čitati o novom slučaju do kojega će ga odvući sudbina.

 

Dječak iz sjene smio je činiti što je htio

Petra Miočić, Pročitajto.com, 20. 5. 2016.

Kada nestane član obitelji, oni što ostaju prestanu živjeti. Obavijeni neprozirnim plaštom tragedije, oni preživljavaju, ali u nadolazećim danima ne pronalaze zadovoljstvo, smirenje pa ni utjehu. Na njihove se živote nadvija sjena te nestale osobe i njena prisutnost u odsutstvu postaje kudikamo snažnija no dok je bila sveprisutan dio njihove životne svakodnevice. Za obitelj, nestanak ima razorniji učinak od smrti. Jer, dok smrt označava kraj, nestanak je tek početak. Boli, patnje, propitivanja, okrivljavanja i traganja. Potrage čiji kraj, nerijetko, i ne dožive. Potrage što kao obiteljsko naslijeđe ostaje budućim naraštajima.

Uz krvarenje iz nosa, švedska bogataška obitelj Klingberg posljednjih četrdesetak godina s koljena na koljeno prenosi i breme nestanka sedmogodišnjeg Kristoffera, od obitelji odvedenog na peronu švedske podzemne željeznice, pred očima njegovu ocu i, tada trogodišnjem, bratu Joelu. Kako i sav novac ovog svijeta ostaje nemoćan pred veličinom i snagom ljudske tragedije, Kristofferu se Klingbergovi nisu primakli ni nakon okončanja brojnih privatnih istraga baš kao što se dječakovi roditelji ni za milimeter nisu približili toliko im potrebnoj utjesi ni u trenucima najsnažnijeg alkoholnog delirija. A Joel? Dječak je, čini se, unatoč tragediji izrastao u prisebnog momka i danas živi kao sretan muškarac, s prekrasnom ženom kraj sebe i obećavajućom karijerom pred sobom. Čini se tako sve dok, jednog dana, ne nestane i Joel, a njegova prekrasna žena Angela u pomoć poziva njegova nekadašnjeg kolegu iz studentskih dana, Dannyja Katza, jedinog čovjeka kojemu je Joel ikada vjerovao. Osim što se Danny ni uz sav napor ne može prisjetiti čime je to zaslužio toliko Klingbergovo povjerenje. To i nije čudno uzevši u obzir Dannyjevu tegobnu prošlost opterećenu ovisnostima i zločinom za koji niti tridesetak godina kasnije nije siguran je li ga počinio. Siguran će ipak biti u svoju nevinost kada, vjerojatno isti počinitelj, koristeći jednak modus operandi, ubije prelijepu Klingbergovu suprugu i Dannyja tako učini glavnom nagradom u krvavom lovu čiji je početak negdje daleko u prošlosti, a kraj mu se ni ne naslućuje.

Neizdrživo je živjeti u nečijoj sjeni, a pogubno ne znati čija se to sjena nad tebe nadvila. U Dječaku u sjeni nije posve jasno tko je taj dječak koji je uspio ostati u sjeni, skriven od pogleda; je li to davno nestali brat Kristoffer ili preostali sin i unuk Joel čiju su sreću, umjesto pažnjom i posvećenim mu vremenom, roditelji i obitelj kupovali novcem i svim onim udobnostima što ih posjedovanje nevjerojatnih količina istog donosi. Je li se sjena nestalog dječaka toliko snažno nadvila nad preostalu obitelj da je svojom tamom uspjela od pogleda sakriti i mlađeg dječaka, učiniti ga nevidljivim iako prisutnim? I je li dječak obavijen tamom, svom bogatstvu unatoč, imao makar i najmanju mogućnost izrasti u ono što bismo nazvali sretnim čovjekom? Imao je novac, karijeru i lijepu ženu, ali za sreću je, ipak, čini se potrebno više.

A više će vam, posegnete li za ovim trilerom, dati njegova slojevita priča. Naime, premda je poklonicima žanra (bio) u određenoj mjeri nepoznat, Carl-Johan Vallgren renomirani je i višestruko nagrađivani švedski autor čija je proza najčešće migoljila među žanrovima, ne dopuštajući se podvesti pod njihove granice. Ta se proza odlikovala snažno izgrađenim likovima, vješto izgrađenim pričama i tečnim, kvalitetnim pripovijedanjem. A sve je od navedenog Vallgren uspio ponijeti sa sobom i čitatelju prenijeti na svom prvom izletu u žanrovske vode. Stvorivši snažnog anti-junaka Dannyja Katza čija se prošlost nazire, ali ne i posve otkriva, osigurao je čitateljevu pažnju kroz cijeli, budući, serijal, a uplivom magijskih i nadnaravnih elemenata razbio je jednodimenzionalnost i predvidljivost uvijek rado čitane, ali zapravo odavno pročitane strukture kriminalističkog romana i trilera.

To je nadnaravno Vallgren iskoristio i kako bi poslao vrlo jasnu poruku. Na svijetu možda ne postoji poetska, a ni božanska pravda, bar ne na način na koji o njima najčešće razmišljamo, ali postoji ono što svaki pojedinac nosi u sebi. Možemo to nazvati moralom, osjećajem za ispravno ili strahom. I to nešto od čega se strahuje ne mora biti stvarno, važno je samo da prestrašeni u to nešto vjeruju. I u tom smo strahu, tako osobnom, u konačnici svi jednaki. U maniri pravog svjetlonoše, Vallgren čitatelju, pod Luciferovom krinkom poručuje kako pakao ne postoji. Jer pakao je u svakom od nas.