Čuvar i vuk
-
Jezik izvornika: švedski
-
Prijevod: Sandra Ljubas
-
Broj stranica: 384
-
Datum izdanja: listopad 2018.
-
ISBN: 978-953358006-7
-
Naslov izvornika: 1793
-
Vrsta uveza: meki
-
Visina: 225 mm
-
Težina: 485 g
-
Najniža cijena u posljednjih 30 dana: 0,00 €
Rok isporuke: tri radna dana.
Besplatna dostava: za narudžbe iznad 35,00 €.
Vrijedi za područje Republike Hrvatske.
1793.
Četiri su godine prošle od pada Bastille i više od godinu dana nakon smrti kralja Gustava III. Zavjerenički šapat i paranoja Švedsku su pretvorili u bačvu baruta. Za eksploziju je dovoljna iskra, a ta bi iskra lako mogla biti tijelo koje je iz kužnog jezera Fatburena izvukao pripadnik stockholmske gradske straže, obogaljeni bivši vojnik Mickel Cardell. Tko je mladi muškarac bez nogu i ruku, očiju, zuba i jezika? Tko ga je i zašto podvrgnuo tako okrutnoj smrti?
Istraga koju uz Mickelovu pomoć vodi briljantni pravnik Cecil Winge nije samo potjera za ubojicom, nego i utrka sa smrću, koja je na mladom istražitelju već ostavila svoj neizbrisivi trag. Od krčmi i straćara u sirotinjskim četvrtima pa sve do palača stockholmskog visokog društva, u gradu i čovjeku postoje mjesta koja skrivaju najmračnije tajne i gotovo nezamislivo zlo, a Niklas Natt och Dag u Čuvaru i vuku odvest će nas na svako od njih i ostaviti bez daha.
Svaki redak ovog povijesnog noira potez je na veličanstvenom portretu Stockholma 18. stoljeća, grada koji nije tek pozornica, nego još jedan u nizu moćnih i životnih protagonista čije sudbine Niklas Natt och Dag plete u roman toliko dobar, šokantan i uzbudljiv da ćete još dugo pričati o njemu.
“Izvrsno napisan povijesni triler pun okrutnosti, ali i topline i ljudskosti.” – iz obrazloženja Nagrade za najbolji prvijenac Švedske akademije pisaca krimića 2017.
“Veličanstveni Stockholm Noir... Povijesni roman koji razotkriva korijene moderne Švedske pune proturječja.” – Aftenposten
“Sjajan roman, Čuvar i vuk ne dopušta vam da ga prestanete čitati! Niklas Natt och Dag nemilosrdno odbija odvratiti pogled od blata, pijanstva, prljavštine, cinizma, bijede i bolesti. Tek ponekad, usred te neutješne, najcrnje odbojnosti, vješto će umetnuti prizore melankolične nježnosti, koji nas pogađaju utoliko jače zato što nisu zamišljeni da bi pružili nadu, već da bi istaknuli ono što je nemogućnost života. Ako povremeno i zaplačete, ne sramite se – ovaj roman i želi da vas zaboli.” – Aftonbladet
“Grub, hladan, ciničan i povremeno krvav roman u kojemu ćete pronaći i toplinu i suosjećajnost.” – DAST Magazine
Okrutnošću pejzaža i eksplicitnošću Natt och Dag zadire u neku novu dimenziju nordijskog noira
Magdalena Blažević, Express, 5. 10. 2018.
Švedski pisac Niklas Natt och Dag (1979.) prošle je godine objavio svoj prvi roman “Čuvar i vuk” koji je Švedska akademija proglasila najboljom debitantskom prozom u 2017. godini. Riječ je o povijesno-kriminalističko romanu izvorno naslovljenom “1793.”. Te je prijelomne godine za švedsku povijest na prijestolju mladi princ Gustav IV., Adolf od Švedske, koji je na tronu naslijedio oca, kralja Gustava III. U ožujku 1792. u Kraljevskoj operi na njega je izvršen atentat. Dva tjedan kasnije umire, a njegovom smrću završava i razdoblje prosvijećenosti i slobode.
Roman “Čuvar i vuk” sadrži sve elemente nordijskog noira, s tim da su naturalistički prikazi pojačani do ekstrema. Kroz četiri dijela romana (Duh u policijskoj postaji, Crvena tekućina, Noćna leptirica, Najjači vuk) promatramo ulice Stockholma kako se mijenjaju kroz četiri godišnja doba. U atmosferi užasnih bolesti, siromaštva i pijančevanja zalazimo u smrdljivu utrobu grada kojim vladaju kriminal i razvrat, osakaćeni i traumatizirani vojnici preživjeli rusko-švedski rat. Ljudske utrobe pune se i prazne pred čitateljevim očima. U jednoj od krčmi upoznajemo onesviještenog bezrukog pozornika Mickela Cardella. Jutro je, budi ga dječji glas: “mrtvac je u vodi, odmah blizu obale”. Nevoljko se pridiže i prilazi smrdljivoj vodi jezera Fatburen. Na njegovoj površini pluta trup otkinutih ekstremiteta, praznik očiju i bezubih usta. Cardel uočava da su povrene nastale mnogo prije samog ubojstva. Policijski inspektor Cecil Winge, koji se pridružuje Cardellu u istrazi, napola je mrtav čovjek. Obolio od tuberkuloze, u napadima krvavog kašlja izbacuje komadiće vlastite utrobe. Netipični detektivski dvojac kreće u potragu za identitetom žrtve i osumnjičenima.
Autor se ne priklanja tradicionalnoj formi krimi romana u kojoj kroz linearno pripovijedanje postupno dolazimo do počinitelja zločina, nego događanje prati unatrag. Iz jeseni 1793. godine vraćamo se u ljeto, zatim u proljeće, d bi se krug zatvorio jednom od najhladnijih stockholmskih zima i razrješenjem zločina. Osim toga, u drugom i trećem dijelu autor uvodi posve nove likove (Kristofer Blix i Ana Stina Knapp), koji će donekle odmotati klupko postavljene agonetke. U konačnici dijelovi tvore složenu priču o Švedskoj 18. stoljeća – život na ulici ej nepodnošljivo težak, ljudi su klonuli pod teretom dramatičnih povijesnih događaja i siromaštva. Sreća ne prati ni kraljevsku obitelj, sasvim je na mali korak od raskoši do giljotine.
“Čuvar i vuk” je povijesni roman utoliko što kao pozadinsku sliku krimi priče postavlja događaje na švedskom dvoru (atentat na Gustava III. i pogubljenje njegove supruge Sofije Magdalene), sasvim detaljno opisuje zatvorski život te u nekoliko fleševe govori o rusko-švedskom ratu. Cardellova sjećanja na rat sasvim su živa. Progone ga scene s palube broda “Domovina” na kojoj se proširio tifus. Vrlo su živopisne scene tjelesnog raspadanja i umiranja u mukama. Autor u pogovoru napominje da je pisanju romana prethodilo ekstenzivno istraživanje povijesnih knjiga i dokumentacije, ali treba imati na umu da je knjiga prvenstveno krimić namijenjen za zabavu.
Okrutnošću pejzaža i eksplicitnošću roman “Čuvar i vuk” zadire u neku novu dimenziju nordijskog noir. iako postavljen u vrijeme dvorskog života, on zaobilazi plemiće i luksuzni način života. Umjesto toga, vodi nas na smrdljive i blatnjave ulice Stockholma, gdje život nema nikakvu vrijednost. Bogati iskorištavaju siromašne, djevojke prisiljavaju na prostituciju, a siromašni iskorištavaju siromašne samo da bi preživjeli. Za one koji nisu spremni na to života nema. Niklas Natt och Dag dobar je pripovjedač, njegov je roman mračna priča o dijelu švedske povijesti, netipičan i uzbudljiv krimić obogaćen elementima povijesnih činjenica i likova.
Švedska pri kraju 18. stoljeća i zločin koji nadilazi razum
Bojana Radović, Večernji list, 10. 2. 2019.
Djeca na obali mora u Stockholmu pronalaze teško unakažen leš; mladom muškarcu odrezane su ruke i noge, izvađen jezik, iskopane oči…, a sve je napravljeno tako da preživi svaku ozljedu, da patnja traje što dulje. U potragu za ubojicom kreću dva sasvim neobična lika: jedan broji zadnje dane prije nego što će ga dokrajčiti tuberkuloza, a drugi je bivši vojnik koji je u ratu ostavio jednu ruku.
I tako počinje fascinantna potraga za ubojicom u romanu Čuvar i vuk, prvijencu Niklasa Natta och Daga. No kriminalistički dio ovog romana, ma koliko bio uzbudljiv, pada u sjenu vrhunski napisanog povijesnog dijela priče koja nas vodi u Švedsku pri kraju 18. stoljeća, u godine u kojima odjeci francuske revolucije i smaknuća kralja i kraljice stižu do europskog sjevera i unose nemir u plemstvo i puk. Autor, koji usput budi rečeno potječe iz najstarije živuće plemićke švedske obitelji, ocrtava fantastičnu sliku tog doba, pomorskih bitaka, strašnog siromaštva, ljudi (i djece) koji umiru od gladi, tešku zimu…, jednu od najgorih u tom stoljeću. Ta slika epohe najvredniji je dio ovog romana koji doslovno osvaja čitatelja. Sam autor otkriva da ga je izgradio na temelju tri povijesne činjenice, ali očito je da je za svoj prvi roman odradio ozbiljno povijesno istraživanje, ali i stvorio nezaboravne likove.
Njegov glavni istražitelj Cecil Winge, briljantni pravnik, poseban je u svom dobu jer pomno razgovara s ubojicama ne bi li do kraja rasvijetlio njihove motive, ovdje ima svoju poslovnu, ali i privatnu stranu. Dok zagovara novu filozofiju razuma, on je istovremeno čovjek koji umire, li će pri tome radije slomiti svoje srce nego ugroziti ženu koju voli. Istovremeno će pogaziti i vlastiti razum ne bi li monstruozni zločinac na kraju ipak bio kažnjen, u završnici romana koja doseže i filozofski značaj.