U svrhu poboljšavanja vašega iskustva pregledavanja ova stranica koristi kolačiće. Prema regulacijama Europske unije potreban nam je vaš pristanak za postavljanje kolačića. Saznajte više .
Praizvedba teksta Gorana Ferčeca na festivalu Steirischer Herbst u Grazu

Jedan od luksuznih apartmana Grand Hotela Wiesler u Grazu scena je novog izvedbenog teksta Gorana Ferčeca, a u postavci Bojana Đorđeva. U ovom raskošnom i intimnom okruženju namijenjenom filmskim i glazbenim zvijezdama, vjerskim vođama i VIP poslovnim putnicima, glumac i glumica u bliskom kontaktu s publikom, kroz pet monoloških glasova, evociraju jedan drugi hotel – Grand Palace Hotel Haludovo, dekadentni raj za bogate američke kockare na otoku Krku u Hrvatskoj, tada u Jugoslaviji.
Idejni tvorac i financijer tog hotela bio je američki multimilijunaš Bob Guccione, vlasnik porno/literarnog časopisa Penthouse. Guccione bio je uvjeren da je investiranjem u to igralište za odrasle pronašao lucidnu formulu za spajanje kapitalizma i socijalizma, i pomirenje hladnoratovskih neprijatelja. Grand Palace Hotel Haludovo nudio je svaku zamislivu razbibrigu uz dotad neviđeni luksuz u jednoj socijalističkoj zemlji, ali je i bankrotirao već 1973. samo godinu dana nakon raskošne inauguracijske zabave, padajući u sporu i sigurnu propast. Danas njegove ruševine predstavljaju ostatak mnogih ideja koje su se raspale – od Jugoslavije i njenog modela socijalizma i društvenog vlasništva, preko tranzicije i privatizacije devedesetih, pa do načetog koncepta suvremene Europe.
Tekst Gorana Ferčeca Mjesto koje će posljednje propasti, ali koje će jednom ipak neizbježno propasti nastao je po narudžbi festivala Steirischer Herbst 2019. Riječ je o interdisciplinarnom festivalu suvremene umjetnosti, osnovanom 1968. godine u napetom političkom i geografskom kontekstu, u zemlji s puno povijesnih kostura u ormaru, u gradu na samoj granici hladnog rata. Novi kustoski tim festivala započeo je mandat 2018. godine baveći se lokalnom poviješću i trenutnom političkom klimom u Austriji i Europi uvodnim izdanjem pod nazivom Volksfronten / Narodni front. Izdanje za 2019. godinu ulazi još dublje u otkrivanje razornih kontradikcija sivih zona povijesti i naslijeđa habsburške Europe, te njihove relevantnost u recentnom trenutku europske povijesti.
Tematska okosnica festivala ove godine je godine objedinjena naslovom Grand Hotel Abyss / Veliki Hotel Bezdan - po upečatljivoj metafori filozofa Georga Lukacsa. Lukacs je europsku intelektualnu i kulturnu scenu u susretu s nadolazećim fašizmom opisao kao "Prelijepi hotel, opremljen svim udobnostima, na rubu bezdana, ništavila, apsurda. A svakodnevna razmatranja bezdana između odličnih obroka ili umjetničke zabave mogu samo pojačati uživanje u suptilnim udobnostima koje se u hotelu nude." Lukacsovu metaforu lako je povezati s promotivnim konceptom Graza i Štajerske kao genussregion – regije i prijestolnice zadovoljstva, kulinarstva i estetskog užitka. Taj koncept uzvišene gastronomije, wellnessa i organskog komfora nemoguće je ne prepoznati kao jedan od mnogih mjehurića koji nastaju u vremenima povećane nejednakosti – mjesto skrojeno po mjeri poslovnih putnika, kulturnih turista i hipstera, u kojem inzistiranje na hedonizmu tradicije i nasljeđa ima jezive kripto-nacionalističke prizvuke i gdje ponor radikalne društvene isključenosti, ekonomske krize i klasnog sukoba vreba iza ugla.
Grand Hotel Bezdan ovu situaciju uzima kao polazište za širu meditaciju o hedonizmu u apokaliptičnim vremenima. Osvrće se na pred-povijest festivala u burnim počecima hladnoga rata – kada su britanski oficiri, uključujući i mladog Johna le Carrea, preuzeli jedan od gradskih Grand Hotela, hotel Wiesler, a svoje sjedište postavili u Palais Attems u kojoj se danas nalaze uredi Festivala.
Festival se otvara 19. rujna, a nastavlja se kroz sljedeća četiri tjedna gusto protkanih kustoskim narativom performansa, scenskih produkcija, instalacija i filmova umjetnika i umjetnica iz cijeloga svijeta. Raspored izvedbi možete pronaći ovdje.
Goran Ferčec (Koprivnica, 1978.) pisac, dramatičar i dramaturg na izvedbenim i kazališnim projektima. Diplomirao je dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Izvedbene, teorijske tekstove i eseje objavljuje u domaćim i stranim časopisima Dobitnik je Nagrade austrijskog kulturnog foruma 2007., Nagrade hrvatskog glumišta 2014. Nagrade Festivala Borštnikovih susreta 2014. i 2015. te Nagrade Veljko Maričić 2011. Boravio je u književnim rezidencijama Društva slovenskih pisaca i Festivala Vilenica u Ljubljani 2015., fondacije Internationales Haus der Autoren u Grazu 2014. i Kulturkontakt u Beču 2010. Tekstovi su mu prevedeni na njemački, mađarski, engleski, francuski, slovenski i makedonski jezik.