Nebojša Lujanović preporučuje
Pisac, znanstvenik i maratonac Nebojša Lujanović preporučuje pet Frakturinih naslova koje nikako ne biste smjeli propustiti.
Nedovoljno primijećena knjiga, kada je posrijedi recepcija hrvatske književne kritike, vrhunac je Jergovićeva stvaralaštva (po slobodnoj procjeni, treći, nakon Sarajevskog Marlbora i Glorije in excelsis), ali i regionalnog proznog stvaralaštva. Neki književni tekstovi sadržavaju fragmente pojedinačnog svijeta, neki sabijaju u sebi mnoštvo svjetova. S obzirom na tempo kojim se oni raspadaju, uz ovakve knjige kulture opstaju, bile one toga svjesne ili ne.
Daša Drndić – Sonnenschein
Nepravedno marginalizirana, Drndić je autorica koja ostaje književnim krugovima i elitama na savjest. Jedna od autorica koja podsjeća i podsjećat će, mada više nije među nama, kolika je cijena iskrenosti i angažmana. Drndić ju je plaćala, i to s osmijehom, do kraja. Ljudsko zlo neiskorjenjiva je pojava, a Holokaust vrhunac njegova očitovanja. Drndić je smještala svoje romane u prošlost, a svi znamo da je pisala o sadašnjosti. U Sonnenscheinu je to možda uspjela na najdojmljiviji način.
Amos Oz – Priča o ljubavi i tmini
Ovo nije lista najboljih književnih izdanja općenito, nego onih koji su najtrajnije ostali u mom čitateljskom iskustvu. Ozov navedeni naslov ovdje je samo zato što nisam još stigao pročitati Judu. Sasvim je izgledno da bi se i ta knjiga našla na popisu. Do tada, u meni još odjekuju fragmenti ovog sasvim osobnog romana koji pokušava obuhvatiti, kroz nekoliko generacija, tragediju jednog prostora i pokušaja da se unutar nje pojedinac izbori za podnošljiv život. Poznato?
Mirko Kovač – Ruganje s dušom
U tekstu koji u Kovačevu opusu najviše obiluje naturalizmom (pored Malvine), autor je alkemičarskim pripovjednim tehnikama dobio nevjerojatnu sintezu. Naturalizam koji odiše ljepotom. Na škrtoj i zapuštenoj kamenoj zemlji, i obitelji punoj luđaka, prevara, silovanja, incesta i bolesti, okupljene pored Elidine samrtne postelje, sve ono čudovišno u zadivljujućoj je mjeri i prihvatljivo jer je – ljudsko.
Dubravka Ugrešić – Lisica
Ono najbolje od eseja koji su autoričina preokupacija posljednjih godina i romana po kojima je znamo, uz dodatak bogatog životnog i čitateljskog iskustva, sabijeno je u roman/esej Lisica. Ali važnost tog teksta nije samo na razini teme, nego i recepcije. Jednom strukovno-tržišnom (uz, ipak, i dalje izostanak institucionalnih) nagradom za Lisice Ugrešić je vraćena u središte hrvatske književnosti. To je činjenica izvan teksta koja ga svejedno obogaćuje i uvećava čitateljski užitak.