Proslavljen, nagrađivan i rado čitan, Josip Mlakić jedan je od najuzbudljivijih suvremenih bosanskohercegovačkih pisaca. Kao i mnogi drugi veliki pisci, tako je i Mlakić prije svega gladan i neumoran čitatelj. Zamolili smo ga da za nas izdvoji pet knjiga koje bi svakako trebalo pročitati, pet naslova koje smatra posebno vrijednima čitateljske pozornosti. Ovo je njegov izbor.

Miljenko JergovićHerkul

Vjerujem kako će novi roman Miljenka Jergovića Herkul brojne čitatelje ovoga pisca donekle zbuniti, jer u njegovu dosadašnjem stvaralaštvu predstavlja iznimku, a dolazi nakon "obiteljskog ciklusa", koji čini nekoliko romana, a koji je možda vrhunac dosadašnjeg stvaralaštva ovoga pisca. Međutim, toj zbunjenosti nema mjesta, jer je još tamo koncem 90-ih Miljenko Jergović u jednom od književnih časopisa objavio odlomak iz distopijskog romana koji nikada nije objavljen. Vjerujem kako Herkul ponešto duguje tom "nenapisanom" romanu. Radi se o fascinantnom žanrovskom hibridu u kojemu susrećemo jednog potpuno novog Jergovića, a u kojemu je istovremeno sačuvano sve ono po čemu je ovaj pisac prepoznatljiv.

 

Nebojša LujanovićJužina

Nakon izvrsnog "fratarskog romana" (Orgulje iz Waldsassena), te još boljeg "romskog" (Oblak boje kože), čija se radnja većim dijelom odigrava u Zagrebu, naturalizirani Splićanin Nebojša Lujanović otišao je i korak dalje te napisao svoj možda najbolji roman, Južinu. Ovaj put se radi o "splitskom romanu". U zahvali na kraju Južine Nebojša Lujanović piše: "Travnik, Zagreb i Split gradovi su koji čine, nemam dru­ge sintagme osim ove, moj 'duhovni zavičaj'. Nakon Orgulja iz Waldsassena i Oblaka boje kože romanom Južina za­okružio sam taj krug. I podmirio dug."

 

Fernando AramburuPatria

Roman koji se bavi jednom od najbolnijih tema suvremenog španjolskog društva: nasilnom borbom baskijske terorističke organizacije ETA-e za samostalnost Baskije. Aramburu pripovijeda kako je ta "borba" podijelila baskijsko društvo na "žrtve" i "ubojice" te prouzročila bolne ideološke rascjepe unutar njega. I ne samo unutar društva, već je to metastaziralo i dublje, unutar obitelji, pa i unutar pojedinaca, podvojenih unutar sebe.

Patria je ponajprije roman o oprostu i zaboravu, o čemu na najbolji način govori kraj romana, koji je obilježen dubokom piščevom empatijom koja proizlazi iz vlastita iskustva. Aramburu je u jednom intervjuu izjavio kako je u roman unio dosta autobiografskog: "Napokon, i sâm sam bio baskijski mangup i poput tolikih drugih momaka svoga vremena izložen propagandi sklonoj terorizmu i doktrini na kojoj se zasnivao. E pa, često sam razmišljao o tome i mislim da sam našao odgovor." A taj odgovor upravo je ovaj veličanstveni roman.

 

Olga TokarczukKnjige Jakubove

Knjige Jakubove jedna su od onih dragocjenih knjiga koje nam do krajnjih konsekvenci približavaju jedan prostor, Poljsku u ovom slučaju, na jedan neponovljiv, enciklopedijski način, knjiga koja opisuje iskustvo koje je izvanvremensko te nam stoga čini razumljivijom i noviju povijest te zemlje.

 

Sergej LebedevGranica zaborava

Bez ikakve dileme radi se o jednom velikom ruskom romanu. Lebedevljeva "granica zaborava", provodni motiv romana, zapravo je poriv za samoodržanjem, neka vrsta bijega od ludila koje nastupi kao rezultat suočavanja s prošlošću i s kolektivnim traumama "zaostalim" iz doba Staljinovih čistki. A te traume često su i obiteljske. U jednom intervjuu koji je dao kada je gostovao u Hrvatskoj Lebedev je rekao da u romanu ima dosta toga autobiografskog, da je jedan od njegovih djedova bio upravitelj logora. S tim se naprosto nije moguće nositi ničim drugim osim "zaboravom", jer je "nasljeđe" Staljinovih logora, o čemu nam svjedoči i ovaj roman, još uvijek plitko zakopano u kolektivnoj svijesti.