33 okretaja

Special cijena 95,20 kn Redovna cijena 119,00 kn
  • Jezik izvornika: španjolski

  • Prijevod: Dinko Telećan

  • Broj stranica: 144

  • Datum izdanja: ožujak 2018.

  • ISBN: 978-953266935-0

  • Naslov izvornika: 33 revoluciones

  • Vrsta uveza: tvrdi s ovitkom

  • Visina: 204 mm

  • Težina: 235 g

Tijekom svoga kratkog i intenzivnog života Canek Sanchez Guevara, unuk legendarnog Chea, gotovo u tajnosti stvorio je ovo djelo, koje je svijet osvojilo tek nakon njegove nedavne smrti. Raskrinkavanje Kubanske revolucije kao beskonačne, monotone vrtnje, razobličavanje ideala što se izlizao poput prečesto pokretane ploče, u trideset tri kratka poglavlja/okretaja pred nama će počiniti Guevarin bezimeni junak, kotačić u državnom aparatu, koji jednoga dana, naizgled ničim izazvan, odjednom zastaje i otkazuje poslušnost. Samac, crnac, opsesivni čitač i samotni šetač, izgubljen u tropikalizmu i progonjen morom o isljednicima te snom o bijegu, on je krivi čovjek na krivome mjestu, ali baš takav – najbolji svjedok kojega smo mogli poželjeti.

33 okretaja nije samo izvrstan povijesni roman – to je i potresno svođenje osobnog računa, obračun između vizije revolucije u koju je vjerovao Ernesto Che Guevara i one koju je, krajem prošloga stoljeća zajedno s ostatkom Kubanaca, živio njegov unuk. Nova u nizu revolucija.

“Istinski roman. Kratak roman. Brz roman. Manje od dva sata čitanja. Kraće od boksačkog dvoboja. Žešće od borbe stoljeća...” - La Cause Littéraire

Kafka u tropima

Ivica Ivanišević, Slobodna Dalmacija, 13. 4. 2018.

Canek Sánchez Guevara, najstariji unuk Ernesta Che Guevare, od djeda je povukao crte lica, buntovničku narav i tragični usud prerane smrti. Ali tu otprilike i počinju i završavaju sličnosti između njih. Canek je bio bucmast, nagon za rebelijom nije stavio u službu revolucije, nego njezine kompromitacije, a glave mu nije došao neprijateljski metak, nego srčana bolest, dodatno zakomplicirana teškom upalom pluća. Ukratko, on je – ne živi nego - mrtvi dokaz teze kako revolucija možda ne jede svoju djecu, ali zato zajamčeno jede svoje unuke.

Rođen je 1974. od majke Hilde, Cheove najstarije kćeri, i oca Alberta Sancheza, meksičkog ljevičara. Canek na majanskom jeziku znači crna zmija, što će reći da je mališan bio dvostruko predodređen za revolucionara: i slavnim porijeklom i zlokobnim imenom. Kubanski veliki vođa za njega je oduvijek bio samo barba Fidel, nonov kumpanjo i stari obiteljski prijatelj.

No, valjda i zahvaljujući činjenici što je s roditeljima živio u Italiji, Španjolskoj i Meksiku, dovoljno je rano uspio razabrati pravo lice tropske socijalističke arkadije. Na Kubu se vratio 1986., gdje ga je čekao lagodan uspon vojnom hijerarhijom, no umjesto marševskog koraka njemu je bio draži pogo.

Na užas isprva obitelji, a potom i snaga reda, postao je panker, a onda mu je u jednom trenutku prhnulo osnovati heavy metal bend. Cijelo desetljeće on i Kuba pokušavali su jedno drugo nekako istrpjeti, ali naprosto nije išlo. Zbog teških nesukladnosti naravi brak je konačno razvrgnut 1996. Canekovim odlaskom iz "monarhije“, kako je nazivao svoju domovinu, u Meksiko. Tamo je djelovao kao pisac, novinski kolumnist, grafički dizajner i glazbenik s reputacijom jednog od žešćih (a zbog besprijekornog porijekla) i uvjerljivijih kritičara režima braće Castro.

"33 okretaja“ (prijevod potpisuje Dinko Telećan) roman je o čovjeku, sitnom službeniku u državnom aparatu, koji polako osvješćuje činjenicu kako njegov život (baš kao i životi svih drugih ljudi u toj osunčanoj diktaturi) nepodnošljivo sliči gramofonskoj ploči koja se stalno ponavlja, uporno vergla isto. Njegovu svakodnevicu opisuje sumorni protokol rutinskih aktivnosti kojima se nevoljko predaje: dugo i isprazno uredsko štambiljanje dokumenata, potom pokušaji nabavke racionirane hrane, odlasci na rum, "nadu naroda“...

Čak su i njegove noćne more predvidivo dosadne, uvijek iste: sanja da ga ispituju i muče pripadnici tajne policije. U stvarnosti, ne prijeti mu ništa slično, "samo“ plima beznađa i očaja koja ga prijeti progutati. Kuba o kojoj piše otok je nasukane revolucije, režima koji je prošao svoj zenit. I elita na vlasti i oni iz društvenog partera duboko su svjesni promašenosti i nepopravljivosti projekta. Čak je i strah, to provjereno ljepilo za homogenizaciju masa i njihovo držanje u pokornosti, počeo kopniti, pa se Kubanci, onako ugrubo, mogu podijeliti u samo dvije kategorije: one koji su već otišli i one koji se tek spremaju to učiniti.

U potonjoj skupini je i Canekov bezimeni junak kojemu knjige i klasična glazba više nisu dovoljan izlaz iz škripca u kojemu je zaglavio, pa traži način kako uteći daleko od zemlje koja se okreće u mjestu kao vinilna ploča na tanjuru gramofona.

Dojmljiv, moćan, a opet nepretenciozan libar koji se doima kao da ga je napisao tropski učenik Franza Kafke, roman bez viškova, ogoljen do srži, sažet kao pjesma punk benda, a precizan kao kroše boksačkog šampiona.